Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 09:38:41

InnleggSkrevet: 27 Feb 2008 22:48:00    Tittel: Oppslag bygdebøker - Lilleholmen i Torjulvågen Svar med Sitat

Jeg skulle gjerne ha hjelp til oppslag i bygdebøker for Tingvoll, Lilleholmen (garden eller plass under garden) som såvidt jeg vet ligger i Torjulvågen. Saken gjelder følgende:

Jeg har lenge lett etter etterkommere til et ektepar fra Stangvik, det er Knut Hallsteinson Drøpping, f. 1795 i Oppistua, og kona Maret Olsdotter Lien, f. 1785 i Heimigard. De var gift i Stangvik, og bodde fleire år i Heimigard i Lia. De hadde først tvillingene Ildri og Ola, f. 1815, død like etter fødselen, så sønnen Ola, f. 1818. Og den siste jeg vet om er datteren Ildri, f. 1821. Den siste har jeg nå sporet opp, hun var gift i 1846 i Halsa kirke med Jo Jonsen Sogge fra Surnadal, og hadde da etternavnet Lilleholmen. At det er rett person bekreftes både av farsnavn og av faddere til barna. To kjente barn, Marit, f. 1846 og Ingeborg, f. 1853, begge med etternavn Lilleholmen ved dåpen. Jo og Ildri kjøpte senere Innergarden på Solem på Stabblandet, og barna er konfirmert der.

Det jeg gjerne skulle ha visst, er om det står noe i bygdeboka om dette folket, hvor lenge de var på Lilleholmen, når Knut Hallsteinson døde, og om det står noe om sønnen Ola Knutsen, evt. om det finnes flere søsken enn de som her er nevnt. Har ikke funnet noe i kirkebøkene så langt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Feb 2008 08:42:48

InnleggSkrevet: 29 Feb 2008 19:27:22    Tittel: Re: Oppslag bygdebøker - Lilleholmen i Torjulvågen Svar med Sitat

Det står ikke så mye om denne familien under Lilleholmen. Her er det hele:

Knut Hallsteinson var første sjøleigaren på garden. Kona hans heitte Maret Olsdotter, og dei hadde ei dotter:
1 Ildrid, f. 1822, gift 1846 med Jon Sogge frå Surnadal, f. 1819.
Knut Hallsteinson døde 1845, 55 år gamal.
Jon Jonson Sogge fekk skjøte av vermor si for 45 spd. 30.10 1847. Han og Ildrid hadde ei dotter:
1 Ingeborg. f. 18...., g.m. Adolf Hjellset i Kristiansund. Ingeborg og Ingebrigt Sivertsson Sogge på Halsa, søskenbarnet til Ingeborg, hadde dotra Johanna, g.m. kjøpmann Tangen i Kristiansund.
Jon Jonson var bror til klokkar Sivert Sogge i Halsa. Han flytta frå Holmen og busette seg sia på Solheim på Tustna.
Ola Olson Vassli kjøpte heimen av Jon Jonson for 250 spd. og fekk skjøte 30.6. 1859.

mvh
Ove Karlsvik
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 09:38:41

InnleggSkrevet: 01 Mar 2008 11:25:13    Tittel: Re: Oppslag bygdebøker - Lilleholmen i Torjulvågen Svar med Sitat

Takk skal du ha, Ove. Da slipper jeg å fjernlåne Tingvollbøkene for dette. Jeg hadde håpet å få stadfestet når de kjøpte Lilleholmen også, men det står det sikkert ikke noe om.

Ellers kan jeg for evt. andre interesserte tilføye at Jo og Ildri (født 22.9.1821, ikke 1822 som det står i boka) hadde to døtre, Marit, f. 16.5.1846, og Ingeborg, som er nevnt i Tingvollboka, f. 15.5.1853. Eldste datteren Marit vart gift og overtok Innergarden på Solem på Stabblandet, Tustna, som Jo og Ildri hadde kjøpt da de solgte Lilleholmen. Marit og mannen Petter Ellingsen Solem hadde 8 barn.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet