Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste   
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Mar 2008 06:28:52

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 12:16:36    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Smile

ja jeg synes det virker sannsynlig at dette er Nils. Jeg leter fortsatt i kirkebøkene etter dåps og konfirmasjonsbekreftelse på disse to, mulig at "øya mine står i veien " her Smile

Takk nok en gang for innsatsen din. Den er verdifull Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 12:31:27    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har søkt etter Ole Olsen født 1792 pluss minus to år i 1801 tellinga, men fant for mange uten noen indikasjoner på hvem som evt er rett. Skal søke på Bjørnstad gård nå, i tilfelle det kan gi noen ledetråder.(ref fantefortegnelsen)

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jan 2005 07:44:46

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 12:40:27    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Opplysningene fra fanteregistret kan nok være disse personer omtalt i kirkeboka.
Mulig denne datteren på 3-4 år døde før de kom til Vardal ettersom hun ikke er omtalt der.

Dette var et stort fantefølge på ca 16 personer , følget er kalt Grisillafølget etter Grisilla som stod i spissen for dette følget. Denne Grisilla har fartet omkring i omtrent 40 år.

Utklipp fra registret på henne:
Enke efter Niels Hesteskjærer, Grisilla-Følget. Dette Følge nedstammer fra de ældste bekjendte Taterfamilier, er meget talrigt og fører stedse Heste med sig. Dets Reiser naae ogsaa ind i Østerdalen. (jfr Quikne Præstegjeld.

Grisillas barn ifølge fanteregistret:
Andreas Nielsen med Konen Aase. Alle disse Par have flere Børn.
Henrik Nielsen med konene Anne Marie. Alle disse par have flere børn.
Johannes Nielsen med konen Nicoline. Alle disse par have flere børn.

Vet ikke om Ole eller Marthe hadde noen slektstilknyttning til Grisilla.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 12:59:50    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ja dette blir bare mer og mer spennende....
ut av hva som har gått som historier i familien skal en ikke se bortfra at denne forbindelsen er rett. Mye hysj-hysj og halvkvedede historier om at en gren stammer fra tater-folket har versert et par generasjoner bakover. Så langt har ikke andre grener ført dit hen, så dette er interessant Smile

Tusen takk for at du fortsatt er med meg Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 13:11:04    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hm... dette er bare tankespinn og ikke noe annet: fant denne lenka som omtaler en taterfamilie i Fron/Lesja, kunne ikke unngå å trekke paralleller til Ole og Trine som fikk en datter på lesjaskog.. :

http://www.borgos.nndata.no/Pejo1.htm

Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 15:18:57    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dette er jo så spennende at jeg følger med Very Happy
Jeg har sett etter Ole i 1865 men ikke funnet noen foreløpig som kan være ham.

Men hva med den Ole i Kristiania 1875, er det den samme eller er det en annen ??
Er han den samme som i Jevnaker??

Hvor er barna han evt. fikk med Marte, er de også bare hjemmedøpt slik at vi ikke finner dem i kirkebøkene??

Når og hvor døde Marte?? Var de i det hele tatt gift??
Masse spørsmål, noen kan kanskje besvares andre ikke. Men vi gir oss ikke så lett, vi blir litt av noen detektiver med denne hobbyen her og vet jo at TTT (ting tar tid) Laughing

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 18:10:23    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen Smile

Nå er jeg ENDELIG på nett etter nedetid på nesten fem timer. Blir jo helt avhengig av dette her vettu hehe:-)

Tilbake til saken: Ja, jeg har au stilt de samme spørsmålene:

Hvor ble de av ?
Er det de samme menneskene ?
Hvorfor finner vi ingen barn ?
Hvor ble Ole Olsen født i 1886 i Krisitania i 1900 tellinga hos søsteren til Marte av ?
Hvorfor finnes han ikke i kirkebøker ?
osv...osv...

Men, nå er jeg tilbake på nett så nå kan jeg lete videre Very Happy

Flott du synes det er spennede, for jeg trenger en "sparringspartner" her Smile Flott å ha noen som kommer med innspill og ikke minst gir god hjelp!
Gøy er det å finne nye opplysninger slik at en stadig har noe mer å strekke seg etter og fundere påSmile
Trenger ikke påskerkrim jeg nå, det er jo mer enn nok å legge det puslespillet her Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 20:36:24    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kan dette være Ole Olsen som vaksineres tro ? Nummer 3:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8908&idx_id=8908&uid =ny&idx_side=-179

Hilsen Liv Christin, stadig på leit Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 21:29:35    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Sjekk denne lenka her :

En sergeant Ole Olsen, han har en sønn som heter Ole Olsen (11 år, født 1790)

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 1&filnamn=f10527&gardpostnr=44&personpostnr=849&merk=849#ovre

kan dette være de vi søker ? altså far og farfar til Ole Olsen Sukkestad ?

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 22:43:35    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har fått et hint om at fanejunker Ole Olsen kan være svensk.... Shocked

mulig mann her :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&regis ter=yrke&pgj=54&teljing=ft1801&filnamn=f10427.wc2&amt=4&funnenr=119

Hilsen Liv Christin
(Som ser frem til å snart få en avklaring på hvem han er.Krysser fingre for svar fra kirkekontor, SA Hamar og lokale arkiv i løpet av uka...)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mar 2008 22:49:44    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Den Ole som vaksineres i Kvikne er vel den Ole født på Krokhaug med Kirsti/Kjersti til mor og Ole Olsen fra Fron til far, tror du ikke??

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 07:34:29    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit !

Jo, selvfølgelig, du har helt rett. Jeg tror jeg skal stoppe å lete etter andre data nå, skal bare konsentrere meg om selve Ole Olsen Sukkestad gift med Trine før vi får noe (forhåpentligvis)
mer konkrete fakta. Jeg blir rimelig forvirret i denne saken her Smile

Hadde vi fått dødsfallet bekreftet et sted så hadde mye vært gjort. Håpet er at det skal stå noe om fanejunker Sukkestad i noen militære ruller au. Eller at det dukker opp en bekreftelse på noe av det vi har funnet her.

Hilsen Liv Christin Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 11:49:15    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hmm. jeg klarer ikke å dy meg...
Da jeg atter en gang så på data om omstreifer Ole Olsen,kan jeg ikke fri meg fra å undersøke noen av opplysningene som blir gitt der:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-362

"Drengebørn Ole Olsen, Niels Olsen
Af foreldrene omsstreifer Ole Olsen som døde i Vardal i 1852 og uegteviet kvinde Marthe Nielsdatter som er indflyttet hertil, begge børnene tagne under bidragelse? af fattigvæsnet.
Den eldste Ole Olsen opgiven født 1840, 14 dager før kyndelsmesse på plads Bakkenberg i Indsæts annex?? af Kvikne og er hjemmedøpt.
Den andre Niels Olsen født 1848, 17 mai på gården Stuve?? i Vesledalen i Tønsets præstegjeld og er hjemmedøpt, attester fra ????? af 17 mars 1852 og 13 febr med flere dominente????? for 1854."

Ved søk på Stuve gård i 1865 tellinga får jeg opp en gård på Nordsinni i Land:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2 4&filnamn=f60536&gardpostnr=95&merk=95#ovre

Der finner jeg en Ole Olsen, som etter alder å dømme er født i 1843... han er tjenestekarl... kan dette være en sammenheng ? Jeg fikk ikke opp noen gårder Stuve i Tønset..

Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 11:59:16    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg ser at den Ole jeg fant over har fødested Land, men helt ærlig... i denne sammenhengen her er ikke fødested mye å stole på når det gjelder "min" Ole Olsen Shocked
Ved giftermålet oppgir han jo Biri, og er det samme mann vi har i Oslo oppgir han Toten. Og ved utmeldelsen, Kvikne... Siden jeg vet at Ole Olsen som oppgir fødested Biri ved giftermålet er "min " ole - det enesste sikre her, så kan han etter mitt syn lett ha oppgitt "feil" fødested andre ganger dersom det ikke var noen kontroll av dette.

Min teori er at han siden han er hjemmedøpt og antakelig satt bort som liten, ikke har "ekte" papirer på hvor han er født. Jeg skulle gjerne ha hatt kopi av det papiret han forela myndighetene når han gifter seg... Vel... det er forsent å snyte seg når nesa er borte, så jeg får bare lure videre her....

Jeg begynner å lure på om dette omstreifer-sporet har noe for seg, siden det er såpass vanskelig å finne noen spor overhodet...

Har tenkt også på at den Ole Olsen Sukkestad vi fant i Oslo, rimeligvis IKKE behøver å ha giftet seg, men latet som siden man på den tiden ikke fikk leie bolig uten å være det...
besynderlig er det også at det ikke finnes spor av disse menneskene senere. Det får meg til å tro at denne mannen i 1875 er den samme som vi jakter på..

Vel.. Noen ventetanker fra meg.

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 12:11:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Min tanke er også at siden det ikke finnes noen Ole Olsen Sukkestad før 1875(med unntak av trompetblåseren i 1828 på fæstningen i Oslo), så må Ole Olsen som dukker opp i 1875/1892 ha tatt dette navnet etter enten

1) å ha funnet ut at faren virkelig var fanejunker og at han hadde brukt sukkestad-navnet i sin tid slik at han selv tok dette i bruk mellom 1865 og 1875 eller

2) at Ole Olsen tjenestegjorde på en eller annen plass kalt Sukkestad mellom 1865 og 1875 slik at han derfor brukte dette navnet ?
Broren Nils bruker jo ikke det navnet......

-----------------------------------------------------
Før 1875 finner jeg ingen Ole Olsen som er snekker uten at det gir noen annen mening enn at han før den tid arbeidet som annet.
------------------------------------------------------
Omstreifer Ole Olsen kom etter sigende frs Bjørnstad gård på Toten under krigen - er dette krigen mot sverige tidlig 1800 tall ? kan han der ha vært med og at det således stemmer at han er fanejunker ?
-------------------------------------------------------
- jeg har i andre grener av slekta en fanejunker, og bildet av denne i slektsheftet mitt samt omtalen gir meg et inntrykk av at dette var noe de som var det var stolte av og ikke unnlot å fortelle, Hvorfor er da fanejunker sukkestad umulig å finne ? Eller er det bare etterslekt som tror at dette er noe fanejunkeren selv var stolt av ??
-------------------------------------------------------
Var han selv av taterslekt eller møtte Ole Olsen Den Eldre ei av følget og ble med henne ?
------------------------------------------------------

Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 12:35:45    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Søk etter Sukkestad i 1865 gir meg disse utflytterne til Norderhov fra Vardal, søskenpar Edevard(50år) og Mina Sukkestad(40) med pleiebarn.

Ved søk i kirkebøker i Vardal i gitte aldersperiode finner jeg ingen med fornavn som stemmer på former av Edevard og Mina. Ei heller finner jeg Sukkestad-navnet noen andre steder enn som fadder for andre barn..

Kan det være en gård/plass i Vardal ca 1800-1850 som jeg rett og slett ikke finner ? Eller lå kanskje plassen i et annet egn ?

Får meg til å undre på at dete r noe jeg åpenbar ikke ser eller finner her, siden det finnes flere Sukkestad fra samme plass som jeg ikke klarer å finne kirkebok-kilder til.

Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 17:29:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har fått noen flere linker med Sukkestad fra Wera, blant annet en Gustav E. Sukkestad født i 1853 på Vestre Toten, bosatt i Hole, han er Furer ved infanteriet...(1900 tellingen) Finner også en Anne Karine Dahl Født Sukkestad på Jevnaker fra Vestre Toten... (1875 tellingen) tydelig at disse Sukkestad er flinke til å forflytte seg !

Men fortsatt har jeg ingen link til Ole Olsen Sukkestad. Faktisk har jeg ingen tråder som forbinder noen av de tre Ole Olsen Sukkestader jeg har funnet til navnet Sukkestad ( Altså om det skyldes gården de er født på/jobber på ol.)

Nei, jeg får bare vente på svar Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 19:24:16    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har nok en gang trålet kirkebøker på østre og vestre Toten samt noen på Feiring/Eidsvoll, og jeg finner en Ole med bosted Suckestad/Suckestadsletten som er fadder til en hel det ca 1750-1800, men jeg finner ingen som blir født Ole Olsen med bosted sukke/suckestad.

Beveger meg over til Vardal igjen for å sjekke nok en gang Smile

Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 19:37:45    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Protokoll: A9 Toten
Side: 198b
Nr: 040
År: 1816
Kirke: H.K.
Vielsesdato: 15.04.1816
Lysningsforlanger: 351

Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder
Brudgom Ungk. Tjener Peder Olss. Sukkestad M 33 Aar
Brud Pig. Agnete Davidsdr. Sukkestad K 25 Aar
Forlover Lars Gravst. M
Forlover Ole Sukkestad M

Hm... denne sukkestad denne sukkestad......
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2008 22:56:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har fått fantastisk hjelp fra en ny-erverved slektning Astrid Lund. Hun har oppsøkt Melkefabrikken på Kapp og lett igjennom metervis med data for å finne ut noe om denne Ole Olsen Sukkestad. Dette er hva hun har funnet:

"Hei Liv Christin.

Han er virkelig ei nål i høystakken den godeste Ole Olsen Sukkestad. Vært gjennom alle kortene på gården Sukkestad uten å finne noe som kan være aktuelt. Sjekket gårdshistorier for Biri, fant Neråsen uten at det gav noe resultat av interesse. Kulsveen står ikke omtalt. Gårdshistorier for Kvikne hadde de selvfølgelig ikke, mulig at det ikke finnes. Fantes for eksempel for Folldal som grenser til Kvikne, men det hjelper jo ikke. Hadde heller ikke gårdshistorier for Jevnaker, mulig at det heller ikke finnes i bokform. Mappe på Ole Olsen gift med Marte Johannesdatter (han i Oslo) fantes ikke i arkivet på Kapp, skulle vært der hvis de hadde giftet seg på Toten. Ole Olsen Bache fant jeg der. De flyttet tydeligvis tilbake til Toten ganske tidlig etter folketellinga 1801. Finnes på gården Vestbakken fra tidlig 1800-tall og utover. Tror de er et blindspor. Den eldste Ole dør 11.9. 1831, Vlkm. Pensjonist. Det var militære som ble pensjonister. Sønnen Ole som var 11 år i 1801 gifter seg 5.1. 1818 på Toten med Berte Hansdtr. Hexum. Jeg finner barna Oleana, f. 30.11. 1818, Helene, f. 26.1. 1823, Dorthe f. 5.11. 1825, Hans f. 2.12. 1828, Berthe f. 13.11. 1831, Karen f. 25.2. 1835, og så skal det være en Karine født ca. 1839 men henne finner jeg ikke som døpt på Toten kun som konfirmert. I FT for 1865 Vestbakken står Ole som føderaadsmann på 80 år med kone Berte 72 år og datter Karine 26 år. Kan ikke finne noen sønn Ole. Ole dør 26.9. 1874. Synes ikke det ser ut som dette har noe med ”din” Ole å gjøre.

Det finnes utallige mapper med Ole Olsen der ute. Uten å ha navn på ei evt. kone, er det nesten håpløst å lete etter.

Ole Olsen fra Aurdal gift med Olia Torgrimsdtr. fantes det mappe på. Men den inneholdt ingen ytterligere opplysninger ut over det som står i FT 1865 for Stelle nordre, Sørlimarken (nå har jeg gjort noe rart som jeg ikke finner ut av, får bare fortsette). Lette på Ole Olsen Stelle, men fant ikke noe. Sønnen Ole Olsen var oppgitt født i Aurdal i 1843. Dette kan dermed godt være han som dukker opp i Oslo selv om fødested da ikke stemmer. Familien stod i mappa knyttet opp mot gården Tamburgaard i N. Aurdal. Gårdshistorier fantes da selvfølgelig bare for S. Aurdal. Dermed kom jeg ikke videre ang. denne familien.

En av de aller mest drevne i slektshistorielaget her, Fredrik Dyren, kom innom mens jeg var der. Han hadde sett etterlysningen din på nettet, men regnet med, ut fra egne erfaringer, at dette var et ganske håpløst prosjekt å finne ut av. Ole Olsen’er var de verste å lete etter, iflg. han. Hans forslag var å kontakte SA på Hamar for å finne Ole Olsen død mellom 1895 og 1908 (forutsatt at han døde i Oppland). Mente det var et mye bedre alternativ enn kirkekontoret på Gjøvik. Han hadde ingen erfaring med å lete etter militære. Det som finnes av ruller på Kapp, er av eldre dato. Han gav meg et navn på en som han visste hadde lett opp noen militære tidligere, en Ole Granum. Han befinner seg selvfølgelig i syden på ferie for tida og kommer først hjem til helga. Dyren mente at Granum hadde funnet noe via militærruller på Akershus festning.

Rune Haarstadsveen, som jobber ute på dokumentasjonssenteret på Kapp, engasjerte seg også i problemet. Han var innom de Sukkestad som du har vært inne på, på Norderhov. Edvard og Mina som står der som søsken født i Vardal, er nok barn av Anders Olsen Sukkestad. Mina er døpt Amine Mathea i 1825.
Faren Anders var lensmann i Vardal i 1825. Står at han ble fradømt stillingen ved Høyesterettsdom 5.11. 1834. Han hengte seg i ei høyløe på gården øvre Alm 4.4. 1840. Anders var sønn av Ole Hansen Suchestad på Toten, f. 1743, begr. 1803, 60 år. Han var gift 2 ganger, i 1773 med Margrethe Andersdtr. Riise og senere med Rønnaug Johansdtr. Jeg har 5 barn i 1. ektesk. Og 7 i andre. Bl.a. den forannevnte Anders (lensmannen) døpt 9.12. 1777 og en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes. Egentlig blir det vel bare å bringe inn enda en Ole Olsen Sukkestad inn i forvirringen.

Tror du har et godt poeng i å holde fast ved de opplysningene du har som er mest sikre og jobbe ut fra det. Det kan bli for mange baller i luften også. Har bedt Haarstadsveen og Dyren ha problemet i bakhodet. Og så kan jeg kontakte Ole Granum når han kommer hjem igjen ang. fanejunkeren. Synd at jeg ikke klarte å finne ut av noe mer for deg. -L

Hilsen fra Astrid"

- Kjære Astrid, jeg er deg evig takknemlig for jobben du har gjort for meg, jeg setter umåtelig stor pris på det. Tusen, tusen takk Smile -

Og nå... klarer noen å se sammenhenger her som ikke jeg ser, så gi meg gjerne et hint....
Jeg venter i spenning på svar fra SA Hamar og kirkekontoret på Gjøvik, også svever det for meg at SA Bergen hadde noen døde Ole Olsen i gitt tidsrom, men at fødselsplassen ikke stemte med "Herr vanskelige Sukkestad". Mulig jeg sender avsted en forespørsel om hjelp til å finne passende Ole Olsener...

kanskje tatersporet er hett allikvel ?

Var attesten Sukkestad fremla om sin far og fødested bare juks ?

Finnes det en fanejunker Sukkestad ?

nei... spørsmålene blir altfor mange. Jeg får vente å se om jeg får flere svar, hvis ikke, så får jeg dukke ned i materialt igjen og se om jeg har oversett noe...

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 09:40:42    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mens jeg venter på svar fra ulike hold funderer jeg over to bilder som jeg har av slekta. Det ene står det er av Ole Olsen. Og siden jeg før denne Ole Olsen Sukkestad dukket opp, har jeg alltid trodd at dette tilhører en annen gren av Familien, og at dette bildet er av Ole Olsen og Karen Hansdatter. Ingen levende slekt av min gren kan bekrefte noe, så jeg har sendt det til en annen gren av familien for om mulig hun kan vite noe.

Det andre bildet er av min mormor som er på besøk hos sine beste eller oldeforeldre. Siden Neråsen/Sukkestadgrenen "ikke eksisterte", før inntil nylig, så har jeg alltid tatt det for gitt at dette er Lund- familien. Har ikke hatt noen andre å relatere det ti. Har sendt bildet til en Lund-gren slik at jeg kanskje kan få noen synspunkter på det.

Jeg for min del synes at personene på disse to bildene er så like at det kunne vært de samme Shocked men... foreløpig får jeg stole på teksten....

Det er nok ingen som kjenner til personene på bildene, men jeg legger dem ut her allikvel, så er det prøvd Smile

Kan jo være det er noen hint å få Smile

Hilsen Liv Christin, som er glad for at det foreløpig IKKE er flere Ole Olsen i slekta Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 12:43:41    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen Smile

Jeg har fått skriftlige opplysninger som tilsier at Ole Olsen Sukkestad er født i Østre Toten, og at han i ulike tilfeller kalte seg kun for Ole Sukkestad. Kan dette da være den Ole Sukkestad rundt 1801 som Astrid sporet opp?
Ref:

Bl.a. den forannevnte Anders (lensmannen) døpt 9.12. 1777 og en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 14:39:37    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Oppsummering så langt:

Ole Olsen Sukkestad viser seg å være en vanskelig mann å finne ut av.
Det som er sikkert er følgende:

1. Ole Olsen Sukkestad den yngre fremlegger bevis på at han er sønn av Ole Olsen Sukkestad, fanejunker,og at han er født 1. januar 1843.

- --- dersom omstreifer Ole Olsen er hans far kan dette stemme i hht at det ble oppgitt at sønnen Ole ble født to uker før kyndelsmesse. Det stemmer hvertfall bedre enn 4.september 1843 !

------ denne omstreifer Ole Olsen kan godt være Ole Olsen Sukkestad fra Toten i 1801 tellinga. Vet at "kan godt være " ikke duger som bevis, men her må jeg bare prøve å dra linjer slik at jeg kan prøve å finne bevis for om dette er sant eller ikke.

REF: "Anders var sønn av Ole Hansen Suchestad på Toten, f. 1743, begr. 1803, 60 år. Han var gift 2 ganger, i 1773 med Margrethe Andersdtr. Riise og senere med Rønnaug Johansdtr. Jeg har 5 barn i 1. ektesk. Og 7 i andre. Bl.a. den forannevnte Anders (lensmannen) døpt 9.12. 1777 og en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801.[/b] Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes. Egentlig blir det vel bare å bringe inn enda en Ole Olsen Sukkestad inn i forvirringen."

------ noe som forvirrer er at det oppgis i notater om sønnen Gustav i Vaare falne at faren Ole Olsen Sukkestad er født i Østre Toten. Ergo bør det finnes data om en Ole Olsen der...
Noe jeg har oversett ?? Hva er sant og hva er falske sannheter her ? Ikke nok med at mange av datene ikke har synlige lenker, men en vet neimen ikke om de data en har er sannferdige heller Shocked

-----Ole Sukkestad som dukker opp som fadder i 1828 i Garnisonmenigheten kan også godt være denne mannen. Jeg finner ikke mange i dette tidsrommet som kaller seg for Ole Olsen Sukkestad eller Ole Sukkestad. Svar avventes fra Statsarkivet ang fanejunker Sukkestad.
[/u]

2.Ole Olsen Sukkestad dør en gang mellom 1895 og 1900 (evt 1908 dersom foreldrene forlot barna og de ble satt bort)
------- Avventer svar fra SA og kirkekontoret.....

Ellers er det meste usikkert her.... mange hypoteser og masse informasjon... men de forløsende fakta er uteblitt så langt.

Men svaret er der, det gjelder bare å finne det... Wink

- Liv Christin -
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 14:43:24    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

------ Dåp på Ole Olsen (fremtidig Sukkestad?) ---------------

Protokoll: Toten A6
Side: 185b
År: 1783
Nr: 126
Født dato: 18.10.1783
Døpt dato: 26.10.1783
Døpt kirkedag: DOM. 19. P. TRINIT.
Ekte/uekte: E
Introduksjon side: 185b
Introduksjonsdato: 23.11.1783
Introduksjon kirkedag: DOM. 23. P. TRINIT.
Merknader: INTRODUCTION VED H.K.

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt
Barn OLE TIMMERHOEL STUEN* M 26.10.1783
Far OLE HANSEN TIMMERHOEL STUEN M
Mor MARGRETHE ANDERSDATTER TIMMERHOEL STUEN K
Fadder OTTER HOUGEN M
Fadder OTTERS QDE. HOUGEN K
Fadder MARTHE TIMMERHOEL K
Fadder POUL TIMMERHOEL M
Fadder PEDER GAARDER M
Diverse
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 14:53:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Her er folketellingen av gården Sukkestad på Toten i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 &filnamn=f10528&gardpostnr=310&merk=310#ovre

Ole Olsen er listet som nummer 6414

-Liv Christin-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 14:59:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dersom det er etter 1801 tellingen at Ole Olsen begynte å kalle seg for sukkestad: kan dette være tegn på at han var på Toten i 1816, når han er forlover.

Ser imidlertid klart at faren her er at det fantes hvertfall en Ole Olsen (alder 16) på Sukkestad gård i 1801 tellinga som kan ha kaldt seg Sukkestad, nummer 6434 i tellinga. Han var også sønn av en huusmand med jord, det rare med han er at han kaller seg for Ole olsen selv om faren het Peder Johnsen. Denne faren eller stefaren var DRAGON, noe som får meg til å tro at dette kan være rett spor....

Skal sjekke om jeg finner dåp på denne Ole Olsen.

-Liv Christin -
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 15:02:13    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Her er dåpen til Ole Olsen nummer 6434 på Sukkestad gård i 1801:

Side: 210b
År: 1785
Nr: 31
Født dato: 01.02.1785
Døpt dato: 06.02.1785
Døpt kirkedag: DOM. ESTO MIHI
Introduksjonsdato: !!
Introduksjon kirkedag: !!

Barn DORTHE ENSRUD STUEN* K 06.02.1785
Far OLE OLSEN ENSRUD STUEN M
Mor BERTHE OLSDATTER ENSRUD STUEN K
Fadder ANDERS ENSRUD M
Fadder ANDERS' QDE. ENSRUD K
Fadder MADS ENSRUD M
Fadder POUL ENSRUDST. M
Fadder POULS QDE. ENSRUDST. K

Hm... ser at han hadde en annen far enn Peder. Moren var gift to ganger også.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 15:22:38    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Siden alt dette med Ole Olsen og "hvordan kan vi vite at.." tankegangen er stor i dette emnet her, tillater jeg meg å legge en link til nyttig lesing vedrørende dokumentasjon og såkalt sikker dokumentasjon her: (Spesietl Arild Kompeliens innlegg):

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=58116&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=8&antinnlegg=11#anker

Nyttig Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 15:30:51    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Tips fra Astrid om denne avdøde Ole Olsen Sukkestadskougen :

Protokoll: A8 Toten
Side: 073
Nr: 122
År: 1813
Kirke:
Dødsdato:
Begravet dato:
Jordfestet dato: 05.07.1813
Fornavn: Ole
Farsnavn: Olsen
Slektsnavn:
Yrke:
Sivilstand:
Kjønn: M
Alder: 27 Aar
Født dato:
Fødested:
Oppholdssted:
Dødsårsak:
Legebesøk:
Anmeldt:
Far/ektemann fornavn:
Far/ektemann farsnavn:
Far/ektemann slektsnavn:

-----Han må være født i 1786 dersom mine regnekunnskaper stemmer, er dette Ole Olsen fra 1801 tellinga nummer 6434 på Sukkestad gård, mest sannsynlig.

Ha har vi en Ole Olsen Mindre igjen Smile

-Liv-

Sist endret av dn14608 den 26 Mar 2008 15:47:11, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 15:39:40    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Begravelsen til Ole Hansen:

Protokoll: A7 Toten
Side: %306%307
Nr: 084
År: 1803
Begravet dato: 15.05.1803

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Oppholdssted Kjønn Fødested Alder
Begravet Ole Hansen Suckestadst. M 60 Aar

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 15:46:09    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Astrid har gitt meg ennå flere opplysninger om familien, KJEMPEMESSIG Astrid, jeg er deg en stor takk skyldig:-)

Her kommer informasjonen:

Ole Hansen Suchestad, f. 1743. (Jeg fant han som beravet 15.5. 1803, 60 år).

Gift 19.4. 1773 med Margrethe Andersdtr. Riise, f. 9.10. 1759, begr. 5.12. 1786.

Gift 2 med Rønnou Johansdtr.

Barn:

- Maria, døpt 17.9. 1775

- Siri, døpt 23.1. 1774

- Anders, døpt 9.11. 1777

- Hans, døpt 16.4. 1780

- Ole, f. 1810. døpt 26.10. 1783

- Anne, f. 1790, begr. 6.2. 1791

- Margrethe, døpt 12.9. 1790

- Johannes, f. 16.10. 1792, døpt 21.10. 1792

- Christian, døpt 5.7. 1795

(Jeg sjekket FT 1801 og fant da I tillegg Anne, 4 år og Niels 1 år. Snublet nok litt når jeg tellet første gangen, blir vel 5 + 6 barn).

Boplass:

- Suchestad 1773

- Staboehagen 1774

- Faarlund 1775

- Petterud 1777

- Tømmerhol 1780

- Tømmerhol Stuen 1783. 1786.9

- Sletten 1792

Hilsen fra Astrid"

-------------

Jeg er veldig spent på om dette er rett spor eller ei.... jakter på flere døds/begravelsesopplysninger på diverse Ole Olsener nå Smile

Tusen takk Astrid Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 16:04:33    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dåp på ny Ole Olsen: Dette er barn av Hans Olsen Suchestadstuen:

Side: 182b
Nr: 87
Født dato: 13.08.1783
Døpt dato: 17.08.1783
Døpt kirkedag: DOM. 9. P. TRIN.
Introduksjon side: 182b
Introduksjonsdato: 14.09.1783
Introduksjon kirkedag: DOM. 13. P. TRINIT.
Merknader: DØD. INTRODUCTION VED H.K.

Barn OLE SUCHESTADSTUEN* M 17.08.1783
Far HANS OLSEN SUCHESTADSTUEN M
Mor GUNNIL AMUNDSDATTER SUCHESTADSTUEN K
Fadder ANDERS SUCHESTADSTUEN M
Fadder NIELS JONSEN SUCHESTAD M
Fadder OLE MECHELBORG M
Fadder MARTHE NYCHLEBERG K
Fadder KARI KARIDALEN K

Men denne er listet som DØD ?? lester jeg rett her nå?

hjelp... Shocked

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 16:06:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Avdød Ole Hansen Suckestadst :

Protokoll: Toten Mini A6
Side: 181
Nr: 96
Begravet dato: 02.11.1783*
Begravet kirkedag: Dom. 20. p. Trinit.

Rolle Sivilstand Stilling/
yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Alder
Begravet Ole Hansen Suckestadst. M 10 uger

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 20:23:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Vedr. mor til Ole Olsen, Marthe Nielsdatter.

Jeg finner ei konfirmert i 1827 på Biri, står ikke noe fødselsår så det er antagelig ikke rett.
Bor ved konfirmasjonen på Nedre Åsen
Konfirmant Indlægd Marte Nielsdatter Nedre Aasen K
Far Niels Svendsen M
Mor Hustru Marit Pedersdatter K

Finner ei Marthe Nielsdatter født på Toten i 1803
Barn Marthe Hammerstad* K 17.07.1803
Far Niels Pedersen Hammerstad M
Mor Pernille Otters Dr. Hammerstad K
Fadder Otter Hougen M
Fadder Otters Qv.Hougen K
Fadder Peder Hougen M
Fadder Jens Froknstad M
Fadder Birte Skiøl K

Bare antagelser disse to Confused

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 20:38:31    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Very Happy

Du er alltid hestehodet foran meg Very Happy

Jeg har funnet de samme, er uskikker på hva som er rett :-S men er lit ør i hodet og får bruke litt tid på å tenke/se klart her.
søker etter flere opplysninger om disse to og evt etter spor av hvor Ole treffer denne damen Smile
Er også på sporet av noen Ole Olsen i disse jevnførselslistene på Toten samt at jeg har noen utflyttere jeg undrer litt på.

Dette er spennende, og jeg tror vi er inne på sporet av noe!

Tusen takk for at du hjelper meg, setter veldig stor pris på å ha deg med på dette her Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mar 2008 21:23:39    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Bekreftelse på at Ole Olsen født i Kvikne 4 sept 1843 kan strykes av lista (fått god hjelp av Astrid):

"Han konfirmeres i Kvikne 9. des. 1860 og gifter seg med Helene Halvorsdtr. den 15.7. 1876. Bosted da er fortsatt Krokbakhaug. I FT for Kvikne 1900 kaller han seg for Ole Kroghaug og bor på Krokhaugen sammen med kone Helene og 4 barn. Det rare er at det med 4 barn stemmer med det som er ført på Ole Olsen ved utmelding av statskirken. Så her må det være snakk om en sammenblanding av personer. Lurer på hvordan det kan ha gått til, lang avstand mellom Biri og Kvikne. Fant ikke noe i kirkebøker for Kvikne som tyder på at Ole Krokhaug har meldt seg ut."

Håper på svar fra SA og kirkekontoret snart.... Smile

- Liv Christin -
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Mar 2008 08:24:31    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Aas 1878-94

Protokoll: A 9
Side: 125
Nr: 39
År: 1894
Kirke: Aas
Født dato: 31.07.1894
Døpt dato: 21.10.1894

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt
Barn Anna Marie Flikkeshaug* K 31.07.1894 21.10.1894
Far Helfred Antonsen Flikkeshaug M 1860
Mor Inga Lovise Hansdtr. Flikkeshaug K 1877
Fadder G Sergeant !! Sukkestad !! M
Fadder G Sergeant Sukkestads Kone !! K
Fadder Adolf Sukkestad !! M
Fadder Otto !! Bølle M
Fadder Karine !! Bølle K

------
Kan dette være et spor ?
-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Mar 2008 15:35:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

En teori:

"Enda en ting som slår meg ang. Flikkeshoug i FT 1865: Anton Olaus som er husfar og som altså er sønn av lensmann Olsen som igjen har en bror Ole f. 18.10. 1783, står oppført med 3 barn. Navn: Gustav E., Adolf og Johan K. Er det da en ren tilfeldighet at din oldefar ble døpt Gustav Adolf Olsen eller er det noe med familienavn? Bare en liten tanke, men egentlig synes jeg det begynner å ligne mer og mer på noe veldig aktuelt."

lenke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4 &filnamn=f60529&gardpostnr=21&merk=21#ovre

Utelukke fadder segeant Sukkestad:

Søren, nå skar det seg litt, veit du. Trodde kanskje det kunne være ”din” sergeant Sukkestad vi hadde funnet som fadder for Anna Marie f. 31.7. 1894. Har imidlertid sjekket litt mer på div. folketellinger. Folketelling 1891 Aas, Flikkeshaug, nordre, søndre. Der står G. Sukkestad (altså Gustav Edvard Anthonsen Sukkestad), bl.a. som sergeant i infanteriet. Da er det vel fare for at det er han som står som fadder i 1894 for brorens datter. SUKK.

Vielse Anton Olaus Andersen Sukkestad, trompetist:

Protokoll: A 4
Side: 221
Nr: 1
År: 1849
Kirke: V. TOTEN
1 Lysning kirkedag: 2. SØND. ADV.
2 Lysning kirkedag: 3. SØND. ADV.
3 Lysning kirkedag: 1. JULEDAG
Vielsesdato: 04.01.1849
Lysningsforlanger: BRUDGOMMEN
Merknader: BRUDGOMMEN FOREVIIST ATTEST FRA PROVST BORCHGREVINK DAT. 20.12.1848.

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder
Brudgom UNGKARL TROMPETER ANTHON OLAUS ANDERSEN SUKKESTAD ALM, VARDAL M GRYTTE 27
Brud PIGE MARTHE GULDBRANDSDATTER GAUKOM K SÆTER 22
Brudgoms far ANDERS OLSEN M
Bruds far GULDBRAND OLSEN M
Forlover OVERJÆGER OLSEN
Forlover OVERJÆGER JOHANNESSEN

----------
Kan Anton Olaus bli til Ole ? Tenker her på trompetisten jeg fant som fadder i 1828 i garnisonmenigheten.... Eller er det en far/bror ?
----------

Noen tanker fra Astrid og meg.....

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 11:21:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg fikk i dag svar fra kirkevergen vedrørende Egnund Kirkegård som kommer opp om man søker på Trine Birgitte Olsen i global søk i digitalarkivet. De kan ikke finne noen koblinger på navn eller nummer mellom Trine og Egnund Kirkegård. Kikrvergen har lett i alle protokoller og sett i alle kirkebøker som fortsatt er i Egnund Kirke.

Konlusjonen må være at det er enten feil i søket i digitalarkivet eller at koblingen skyldes noe annet som ikke er søkbart i kildene (og derved ikke logisk i denne sammenhengen her).

Trine vet vi jo er gravlagt i Bergen, håpet hadde vært at Ole kanskje var løsningen her. Men dengang ei.

Venter videre på svar fra SA Hamar.

-Liv Christin-
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 05:09:10

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 13:29:48    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei,

Ettersom jeg har slekt på Toten selv, så følger jeg litt med her. Jeg har ikke noe å bidra med direkte, men jeg har et forslag. På Statsarkivet i Hamar finnes det kort med skifter fra området, sortert på gårdsnavn. Og på digitalarkivet er det en som tilbyr seg å gjøre enkle oppdrag:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=58134&sok=tid&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=1#anker
Du kunne kanskje få ham til å sjekke skifter fra Sukkestad og evt. andre aktuelle gårder for kanskje å få verifisert noen av teoriene du nå har?
Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 14:09:01    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Svar fra Statsarkivet på Hamar:

Vedlagt følger ustkrift av dødsanmeldelser for Biri som viser at

"fattiglem gift mand Ole Olsen Sukkestad af hovedsognet. født 1843, døde på Neraaseneie den 5.april 1896, anmeldt av Ludvig Skumlien 6 april."

Hva som står under anmærkninger klarer jeg ikke lese !

Hm.... er vi mye klokere nå ????

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 14:11:14    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Bjørg !

En kjempeide !! Det skal jeg jobbe videre med Smile

Har liksom nok av teorier og Ole Olsener å ta av og lite hold til hva som er rett tråd her Smile

Tusen takk Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 14:42:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Er litt usikker på merknaden, men tror det står "afdødes uformuenhed attesteres"

Pga at han er utmeldt av statskirken burde han vært innført under dissentere, men det finnes ikke i bøkene fra Biri. Crying or Very sad

Står ikke noe om barna og kona hans heller og fødselsåret stemmer heller ikke med den Ole Olsen innflyttet i 1854. Kan være usikkertheten rundt disse folka som gjør at fødselsåret er forskjellig. Han ble konfirmert i 1857 og var han født i 1840 var han da 17 år ved konfirmasjonen. Ved å oppgi fødselsåret til å være 1843 var han da i "rette" alder for konfirmasjon.

Lurer jammen på hva disse attestene de hadde med seg inneholdt??
Spør han som Bjørg tipset om. Kankskje han kan finne noe mer om ham.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 15:45:57    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Min kjære slektning Astrid har sittet på biblioteket i dag og funnet ut følgende:

Ole Olsen Sukkestad, dissenter, døde av gulsot den 5.4.1896 på Biri

FØDESTED: BOLLERUD !!!!!!

Kjempemessig Astrid, nå har vi et sikkert spor Very Happy

Jeg venter innrykk til bursdag nå, men legger inn fortløpende allikevel om jeg finner/får mer info.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 17:18:04    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jippi, nå løsnet det her.

Da kan da ikke jeg skjønne noe annet at dette må være Oles dåp, nr 63, mor Marthe Christensdatter inderst på øvre Bollerud, som fader er oppgivet ungkar og soldat Ole Gundersen inderst på Klukeeie hans 2dt hendes 1st leiermaal.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-8

Jeg begynner å lure litt på om denne Ole Gundersen kan være den fanejunkeren som blir kalt Ole Olsen Sukkestad ved Ole Olsen Sukkestads vielse i Bergen. Tror det må være feil skrevet navn jeg altså uten at jeg skal si det sikkert.

Marit

Sist endret av dn18659 den 28 Mar 2008 17:43:55, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 17:37:09    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Den 7/10-1848 finner jeg en vielse mellom Ole Amundsen og Marthe Christensdatter i Biri.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-216

Hun 29, han 37 1/2 år. En av forloverene heter Ole Gunnersen, sammentreff eller er dette Oles far??

Det er notert at Marthe Christensdatter døde i 1908 på Kulsveen. Var det ikke der Gustav bodde da han ble konfirmert?? Da bodde han antagelig hos sin bestemor. Very Happy Very Happy

Marthe og Ole Amundsen med sine barn i 1865, Marthe er fra Fåberg.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 &filnamn=f60525&gardpostnr=329&personpostnr=1963&merk=1963#ovre

I 1875 bor de i/på Bergstuen/Bergseie.
Marthe i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 2&filnamn=f00525&gardpostnr=180&personpostnr=1009&merk=1009#ovre

Marthes dødsfall 1/3-1908, nådde en høy alder 89 år.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6101&idx_id=6101&uid =ny&idx_side=-232

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 17:57:34    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

WOW JIPPI !!!!!

Tror du er inne på noe her Marit, dette er helt superb Very Happy Very Happy

Har fått mail au om at dette nok er rette person, så nå satser jeg alt jeg har på dette Very Happy

NÅ må jeg være vertinne og mor her, så slektsforsker-liv må hvile noen timer... Men kjenner jeg meg selv rett må jeg bortpå pcen i kveld når selskapet er over og sjekke dette her mer.

FANTASTISK!!

Dette viser meg klart at ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid, selv når problemet heter Ole Olsen og takket være alle dere dyktige hjelpere, nei.. nå må jeg gå ellers får jeg "sparken" Wink

Kommer sterkere tilbake i kveld Smile

Sist endret av dn14608 den 28 Mar 2008 20:39:32, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 18:02:00    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Her gifter ungkar og soldat Ole Gunnersen seg 6/10-1843 med Maria Jensdatter
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-205

Her i 1865 med 4 barn
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 9&filnamn=f60525&gardpostnr=9&personpostnr=67&merk=67#ovre

Denne Ole fikk i januar 1843 et uekte barn med Maria Jensdatter kalt Gunhild.
Maria var også inderst på Bollerud
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-5

Ole og Maria fikk enda en datter i 1845 kalt Eline
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-22

En datter til, Ingeborg i 1848
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-45

Lisa i 1851
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-87

Finner en Ole Gundersen død i 1871, mulig dette er ham
15-06-1871
Begravet dato:
Kirke:
Fornavn: OLE
Etternavn: GUNDERSEN
Stand: HUSMAND
Sted/bopel: FÆGRINGS EIE
Fødested:
Foreldre:
Født: 04-11-1816
Alder:
Dødsårsak:
Linjenummer:

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 18:42:03    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kan dette være Oles halvsøster Gunhilds vielse med Mathias Andersen fra Ringsaker 6/4- 1872
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5054&idx_id=5054&uid =ny&idx_side=-37

Tellingen 1875
MATHIAS ANDERSEN HUSFADER GIFT INDERST/DAGARBEIDER 1843 NYSTUEN (SVENNESEIE) RINGSAGER
GUNHILD OLSDATTER HANS KONE GIFT 1844 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI
OLAVE MATHIASDATTER DERES DATTER UGIFT 1872 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI
MINA MATHIASDATTER DERES DATTER UGIFT 1873 NYSTUEN (SVENNESEIE) BIRI

Her i 1900 på samme plassen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7 &filnamn=f00525&gardpostnr=127&personpostnr=704&merk=704#ovre

Var det ikke på Svenneseie Ole Olsen Sukkestad bodde da han meldte seg ut av statskirken i 1892??

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 19:40:10    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen

Kanskje dette kan være Eline Olsdatter med mann og sønn i 187
SVEND JOHANSEN HANS SØNN GIFT 1843 BRATSTIGENGEN BIRI
ELINE OLSDATTER HANS KONE GIFT 1845 BRATSTIGENGEN BIRI
JOHAN SVENDSEN DERES SØNN UGIFT 1872 BRATSTIGENGEN BIRI

Disse finner jeg igjen idet de utvandrer til Amerika i 1883
Utvandret år: 1883
Fornavn: JOHAN
Etternavn: SVENDSEN
Sted: BRATSTIGENGEN
Født: 1873
Diverse informasjon:
Side i boka: 263
Utvandret fra: B
Far fornavn: SVEND
Far_etternavn: JOHANNESEN
Far diverse info:
Mor fornavn: ELINE
Mor etternavn: OLSDATTER
Mor diverse info:

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 20:43:09    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

kjære Marit !!

Du er utrolig til å finne opplysninger, en skikkelig "sporhund" Very Happy

Jeg er nå ferdig med bursdagsfeiring og sjekker alle lenkene dine.... utrolig hva du finner ut !!!

Tusen takk så lenge... jeg bøyer meg i støvet nok en gang Smile

Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mar 2008 22:01:31    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei på deg Very Happy

Bare koselig å hjelpe.
Det var da Astrid som fikk"hull på byllen" da Wink og da var det jo bare å finne mer ut fra det.

Det er masse halvsøsken av Ole og sikkert en masse etterslekt etter disse og slekt i Amerika etter Elise også.

Man blir ganske enkelt avhengig av denne hobbyen. Det er ikke enkelt å slå av pc`n etter at løsningen har kommet tenker jeg Very Happy

Blir greit å få alt på plass og få luket ut alle de Ole Olsner du har satt "kanskje" på.
Det gjelder å finne den riktige i 1865 og 1875 da.

Ha en fortsatt fin kveld.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 08:57:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Heisann Smile

Jeg sitter her og prøver å pusle bitene på plass. Jeg tar utgangspunkt i opplysningene Ole Olsen Sukkestad fremlegger når han gifter seg. Dette er sammenhengen slik jeg ser den :

1. Ole Olsen Sukkestad hevder ved giftermålet å være født 1.januar 1843 på Biri.
*Dødsfallsmeldingen etter han sier han var født i 1843 i Biri Hovedsogn.------ fødselsplassen bekreftes med rett sogn og år
*Astrid fant ut at han det står oppgitt i kirkeboka (en yngre bok enn hva dødsfallet skulle tilsi, oppført bakerst etter noen blanke sider, muligens fordi han var uten tilknytning til statskirken) at han er født på Bollerud---- dødsdato og navn samt bopel ved død stemmer. Må stole på at rette opplysninger skrevet i kirkeboka.
*Kirkebøkene viser en Ole Olsen uekte født av soldat Ole Gundersen og Marit Christensdatterfødt 8 juni 1843---- her stemmer år, bopel ved fødsel og fars fornavn samt at far er soldat- kan han bli fanejunker etterhvert ?

"konklusjon"
: I den grad en kan konkludere utifra kirkebøker så virker det ikke usannsynlig at dette er rett sammenheng. Begrunnelsen for det er å stole på opplysningene om bosted Bollerud ved fødsel. Dersom jeg setter spørsmålstegn ved alt, blir det umulig å foholde seg til saken. Så inntil annet er bevist tar jeg dette for en "sannhet". (godt utgangspunkt for videre arbeid)

Dog har far feil etternavn, men dette kan være oppgitt feil ved giftermålet. Rart er det at dette Sukkestadnavnet dukker opp - foreløpig ingen indikasjon på at sukkestad eller fanejunker "tilhører" denne Ole Gundersen. Men hva er rett ? Forela Ole Olsen Sukkestad feil attest ? Var den fiktiv ? Eller er det informasjon jeg ikke har fått tak i ennå? Kunne man bli begravet på denne tiden under feil navn for eksempel ? I dag vet jeg via nær familie at det kan bli kluss i folkeregisetret/pass og i kirkebøkene ved navneendring, og at det er lett å kunne operere med to etternavn og ha "gyldig" bevis på at begge navnene er rett for vedkommende. Hm... hvordan var regelverk/kontroll på dette på 1800 tallet ?
Mange nye spørsmåpl utløst av et så langt trolig rett svar.

2.Ole Olsen Sukkestads sønn Gustav Adolf vokste opp på Kulsveen.
*plassen hvor hans farmor bodde da hun døde i 1908. Men hvor er hun i 1900 tellingen ? jeg har ikke søkt mer etter henne, men mener å se at hun ikke bodde på Kulsveen. Men hvem er Karoline Ols. som er oppgitt til å være hm. på Kulsveen i 1900 tellinga ? Er det en søster av Ole Olsen Sukkestad ? ved hans dåp står det at dette er farens 2.leiemål, kan dette være en eldre søster ? Eller er linken en helt annen ?

3. Da Ole Olsen Sukkestad melder seg ut av kirkeboka står han oppført med bopel Svenneseie. Her er det funnet (Tusen takk igjen Marit Very Happy) en halvsøster av Ole som bor der i 1875 tellinga. Dette er for meg nok en indikasjon på at Ole Gundersen sporet er rett.
hvordan jeg skal sikre meg mer "bevis" for at dette er rett får jeg finne ut av senere, om jeg må det.

4. Dette utelukker jeg som spor inntil videre:
- omstreifer Ole Olsen
- Kviknesporet, ingen indikasjoner på at dette skal være rett. Dog oppgir Ole Olsen Sukkestad å være født på Kvikne ved utmeldelsen av statskirken. Skal jeg stole på dette faller dødsfallsopplysningen i fisk. Men, som argumentasjon for at dette er feil fører jeg:
- det kan se ut for at opplysninger om fire barn og død er påført senere, muligens er også opplysninger om kvikne påført senere
- Det kan være en sammenblanding av Ole Olsen Sukkestad. Som belegg for det finner jeg på ulike folketellinger ulike Ole Olsener lik i alder med margin på to år, som alle lett kan ha kalt seg Sukkestad etter bopel. Ergo kan en kirkebokfører lett ha anført nota på feil person, eller, det kan ha blitt forelagt feil "bevis" fra familie på hvem deres Ole olsen er.

Som arbeids teori velger jeg å se bort fra kviknesporet til jeg sikkert ser at Gundersen/bollerud-sporet er feil.

- svenskesporet ser jeg helt bortifra. Da skal alle de "norske"Ole Olsenene jeg har funnet være utelukket før jeg graver videre her. Har ingen holdepunkter for at dette er rett.

Jobb Videre:

* Prøve å finne flere holdepunkter på at Gustav ble satt bort til sin farmor, og finne ut av hvem Ovidia ble satt bort til.

* Se om det går an å finne noe ut om fanejunker tittelen og hvor Sukkestad kommer inn i bildet - så langt ser jeg ikke sammenhengen her, bortsett fra attesten Ole la frem når han giftet seg.

* Følge opp de familieære trådene etter Gundersen og moren til Ole Olsen født på Bollerud for å finne om mulig flere"bevis" på sammenhengen.

* Finne ut om Ole Olsen Sukkestad i 1975 er en annen eller samme person
- her er det feil fødselsår og sted som er oppgit, men jeg finner ingen Ole Olsen Sukkestad født i 1840 eksakt på Toten så dette kan være feil. Videre har jeg heller ikke funnet noe giftermål eller barn på dette paret i Kristiania i 1875, uten at det egentlig betyr noe annet enn at jeg ikke har funnet det....

* Finne ut mer om denne Ole Gundersen, kan han ha vært Ole Sukkestad som dukket opp i 1828 i Garnisonmenigheten ? tror jeg skal sende avsted en forespørsel til tråden Bjørg gav meg om hjelp til å finne ut av fanjunker Sukkestad, Olsen eller Gundersen.

Puh... sikkert mye mer å ta fatt i au, men dette er slik jeg ser det det jeg føler er viktigst....

Spennende er det virkelig, og utrolig rart ås e hvor kronglete veien har vært, og ikke minst at "målet" ble noe helt annet enn hva jeg tidvis har trodd her Smile Endelig mål er ikke nådd ennå, men jeg har en god tro på at vi er på rett vei Smile

Nå skal jeg printe opplysninger, lese og tenke litt :- ) og sikkert også lete litt etterhvert.

Tusen takk alle gode hjelper, jeg hadde ikke klart dette uten dere Very Happy Very Happy Very Happy

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 11:04:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har lagt ut et spørsmål her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=58134#anker1

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 11:07:17    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

God morgen

Her gjelder det å ha tunga rett i munnen ja Very Happy
Tror nok dette må være Oles mor Marthe i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 0&filnamn=f00525&gardpostnr=180&personpostnr=1009&merk=1009#ovre

Ovidia bor på Neeraasen i 1900 og hun bor også der i 1908 ved konfirmasjonen.
I 1900 var hun utsatt for kommunens regning, og jeg kan foreløpig ikke se noen slektsskap med noen av dem som bor der da.
Kanskje du skal fjernlåne bygdebok for Biri for å se om du kan finne noe der.

Vil Marthe Kristensdatters dødsfallsmelding fra 1908 si noe??

Jeg lurer fortsatt på hvorfor Ole kalte seg Sukkestad og når tok han det navnet??

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 11:19:04    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Smile

Har just sendt avsted mail for å få dødsfallsmeldingen til Marthe, evt skifte... uff, de må bli rimelig lei av meg på SA Hamar nå Embarassed jaja Smile

Jeg ser heller ikke noe slektskap, men jeg drar på biblioteket nå og håper de har oppe så jeg kan forhøre meg om bygdebøker fra Biri Smile

Dette Sukkestadnavnet forvirrer meg au..... føler at svaret på det hele ligger i opplysningene vi har men at det ikke er lett å få tak i.....Det gjelder bare å koble rett Shocked

hm.... har dagen i dag til å sitte å jobbe med dette, og heldigvis regner det så forefallende arbeid ute kan ligge med god samvittighet Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 13:39:33    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kan jo ikke dy meg, og må henvise til denne siden med dette sitatet:

"På den andre siden av skalaen fant man soldater, båtsmenn og innrullerte matroser. De var fritatt for straff ved første gangs forseelse, fordi det var stort behov for dem i det militære. Derfor påtok disse seg ofte falskt et farsskap - mot god betaling. Men denne muligheten var myndighetene klar over og innførte en straff på 3 måneders festnings-arbeid for slikt - dersom det ble oppdaget."

http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm

Hm.... bare et apropos...Smile

Holder fast ved Gundersen ennå jeg da Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 13:41:27    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

og som et lite apropos ang Sukkestad i folketellingen 1875 som vi mistenker er samme mann som Ole Olsen på Jevnaker:

ref:
"Ugift samboerskap (konkubinat) som er så vanlig nå til dags, var straffbart fra 1842 og helt til 1972! I loven av 1687 var slike forhold ikke nevnt spesielt. Derfor ble de nok oppfattet ulikt av ulike myndighets-personer. I noen tilfeller finner vi at det gav straff fordi det vakte "forargelse". Men i andre tilfeller fikk de samboende fortsette sitt utenom-ekteskapelige samliv i fred, og enda til døpe sine barn som "ekte".

Tatt fra samme lenke som gitt i forrige innlegg.
Mulighetene er mange, men bare et svar er rett Shocked

-liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 14:25:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket Ole Olsener født i 1843 med bostedsadresse Bollerud og har kun denne ene OLE OLSEN ,med far OLE GUNDERSEN som mulighet (han som Marit fant):

Fra slektshistorielaget:

Løpenr: 63
Kirke: Biri kirke
Barnet født: 08.06.1843
Barnet døpt: 18.06.1843
Barnets fornavn: Ole
Barnets etternavn: Olsen
Farens fornavn: Ole
Farens etternavn: Gundersen
Farens stand, stilling: Ungkarl/Soldat/Inderst paa Klukeeie
Morens fornavn: Marthe
Morens etternavn: Christensdatter
Morens stand, stilling: Inderst paa Øvre Bollerud
Foreldrenes bosted:
Faddere: Oline Larsdatter Gloppestuen, Lars og Ole Gloppestuen, Ingeborg Halvorsdatter Berg, Even Larsen Bollerud.
Diverse: Uægte. Hans 2., hendes 1.leiermaal. Opgiven af Marthe Christensdatter.

Jeg følger derfor denne tråden til det motsatte er bevist.

-Liv-

Sist endret av dn14608 den 29 Mar 2008 17:59:37, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 14:30:40    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Fødsel og dåp på Ole Gundersen:

Løpenr: 44
Barnet født: 04.11.1816
Barnet døpt: 08.11.1816
Barnets fornavn: Ole
Barnets etternavn: Gundersen
Farens fornavn: Gunder
Farens etternavn: Olsen
Farens stand, stilling: Inderst paa Feiring
Morens fornavn: Elie
Morens etternavn: Pedersdatter
Morens stand, stilling: Inderstkone
Foreldrenes bosted: Feiringseie
Faddere: Engebret og Berit Myre, Daffind Echerstuen, Marte Pedersdatter og Peder Evensen Myre.
Diverse:
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 14:34:42    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Konfirmasjon Ole Gundersen :
Side: 105
Nr: 24
År: 1831
Konfirmasjon dato: 19.06.1831

Rolle Sivilstand Stilling/
yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt Alder
Konfirmant Ole Gundersen M Feiringseie 04.11.1816
Far Gunder Olsen M
Mor Hustru Elie Pedersdatter K

--- Siden han først blir konfirmert i 1831, ser jeg det som lite sannsynlig at denne karen her er den samme som jeg finner som trompetist Ole Sukkestad i garnisonmenigheten i 1828 som fadder...

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 14:46:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Slik som livet til Ole Gundersen er listet opp til nå, ser jeg ingen forbindelse til Sukkestad navnet, Har sjekket opp flere som oppholdt seg på Bollerud i tidsrommet Ole Olsen Sukkestad ble født, og jeg finner ingen med noen link til Sukkestadnavnet overhodet. Ei heller ser jeg at denne Ole Gundersen skulle vært noen fanejunker....

Enten er den attesten fiktiv som Ole den yngre la frem ved vielsen, eller han har feil far ved fødselen (lite trolig, kan i så fall ikke se hvem som skulle være den relle far, da blir det et tankespinn på en tilfeldig Sukkestad moren skulle ha møtt på som blir umulig å følge), eller det er en forklaring jeg ikke ser... Evil or Very Mad

Merkelig dette her !

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 16:23:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har på nytt gått igjennom alle Ole Olsen født første halvdel av 1843 på Biri for å se om jeg kan finne noen som evt kunne passe med en Sukkestad eller en fanejunker/annen militær.
Ingen funnet så langt, hvilket styrker min tro på at Ole Gundersen er rett spor og at Sukkestad /fanejunker kommer inn på annet hold.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 17:16:16    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Finner denne familien i 1875 på Biri, skal lete litt om jeg finner dem senere for å utelukke at dette er Ole med 1. kone

OLE OLSEN HUSFADER GIFT HUSMAND M/JORD 1843 MYHREN BIRI
AGNETHE PEDERSDATTER HANS KONE GIFT 1833 MYHREN BIRI
PAULINE MARIE OLSDATTER DERES DATTER UGIFT 1866 MYHREN BIRI
OLAVE OLSDATTER DERES DATTER UGIFT 1868 MYHREN BIRI
MARTHINUS OLSEN DERES SØNN UGIFT 1870 MYHREN BIRI
BERNT OLSEN DERES SØNN UGIFT 1873 MYHREN BIRI
LINA OLSDATTER DERES DATTER UGIFT 1875 MYHREN BIRI

Skjønner fortsatt ikke dette med 4 barn på Ole Olsen Sukkestads utmelding i 1892
Confused Det må da være "din" Ole selv om fødested er oppgitt å være Kvikne?? Eller er det den
innflytter-Ole fra 1854 som også har kalt seg Sukkestad??
Fortsatt litt forvirring fra meg.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 17:46:08    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Smile
Det er jammen ikke lett å vite hva som er rette fakta eller ikke her.

jeg blir stadig overrasket over hvor mange Ole Olsener det finnes på Biri innen et visst tidsrom Shocked kan snart skrive en avhandling/oversikt over alle disse....Wink

Spennende med familien du fant.
Jeg leter etter data om snekker Ole Olsen Sukkestad som oppgir fødselsår 1840 på Toten.

-iv Christin- Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 18:29:27    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Adden familien du fant, er dette samme folkene tro ?

Utvandret år: 1881
Fornavn: AGNETTE
Etternavn: FEIRING
Sted: FEIRING
Født: 1833
Diverse informasjon: GIFT MED OLE OLSEN UDAHL, HUSM. I MYREN UNDER UDAHL
Side i boka: 251
Far fornavn:
Far_etternavn:
Far diverse info:
Mor fornavn:
Mor etternavn:
Mor diverse info:

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 18:34:12    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg sender en forespørsel til byarkivet i Oslo angående Ole Olsen Sukkestad i 1875 tellinga hvor han bor i Ruseløkkveien sammen med Marte Johannesdatter.
Jeg finner ikke noe data på denne Ole Olsen Sukkestad på toten i 1840, jeg finner kun Anton som blir døpt i 1843 med far Ole Olsen Alfstad med bosted Sukkestad.

Det er noe som ikke stemmer her.... bare jeg kunne se hva.

Sjekker litt rundt folketellingen av 1875 for å få mer forståelse av hvordan den ble gjennomført.

Hilsen Liv Christin Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 19:55:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Flott, da kan vi stryke den Ole Olsen, greit med alle man kan bli "kvitt" Laughing
I tellingen i Biri i 1865 er det 3 Ole Olsner i aktuell alder som ikke er oppført å være sønn av noen.
En av dem kan jo være "din".
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 3&filnamn=f60525&gardpostnr=716&personpostnr=4361&merk=4361#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 4&filnamn=f60525&gardpostnr=745&personpostnr=4519&merk=4519#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 5&filnamn=f60525&gardpostnr=814&personpostnr=4988&merk=4988#ovre

Og det er også en i Vardal som er født på Biri
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 7&filnamn=f60527&gardpostnr=108&personpostnr=645&merk=645#ovre

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mar 2008 20:26:50    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Wow !

Du kan trylle.... jeg har sett i 1865 tellinga lenge nå uten å finne disse:-S hva gjør jeg galt mon tro....
Typisk tegn på at det er på tide og ta en pause...
Sjekker opp de du fant Smile

Flotters !

Hilsen Liv Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 07:34:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dette må være blikkenslager-Ole fra 1865 tellingen nummer 20:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5054&idx_id=5054&uid =ny&idx_side=-30

Han gifter seg med Marte Johannesdatter fra Markeng søndre

-Liv-

Sist endret av dn14608 den 30 Mar 2008 07:43:54, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 07:39:43    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dette må være en av de andre Olene fra 1865 tellinga nummer 16:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5054&idx_id=5054&uid =ny&idx_side=-30

Han gifter seg med Johanne Hansdatter, snartumseie

-Liv-

Sist endret av dn14608 den 30 Mar 2008 07:47:34, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 07:42:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Den eldste Ole Olsen fra 1865 tellinga, nummer 23:

Han gifter seg med Petro Gudbarndsdatter fra Rudseie
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 07:53:28    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Nok en Ole Olsen, 31 år, som gifter seg, nummer 11:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5054&idx_id=5054&uid =ny&idx_side=-32

Han gifter seg med Ingeborg Olsdatter, Nøss

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 08:14:25    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ser ut av denne teksten at denne Ole Olsen i familien du fant er født i 1843.... slikt sett kan det stemme. Men jeg finner ikke giftermålet så jeg får ikke se hva som evt står som hans far.

Protokoll: Biri A0
Side: 22
Nr: 48
År: 1870
Kirke: Biri Hovedsogn
Født dato: 18.04.1870

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Alder
Barn Martinus Syversveeneie M 18.04.1870
Far Husmand Ole Olsen Syversveeneie M 27 aar
Mor Hustru Agnethe Pedersdatter Syversveeneie K 38 aar

Navn og fødselsår stemmer, men antallet barn er for mange i forhold til Det som oppgis ved utmeldelsen av statskirken. Men jeg lurer på hvorfor jeg finner kona som utvandret og ikke mannen Question

---------------

Jeg har prøvd å sjekke familieforbindelser til de Olene som du fant i 1865 tellinga... jeg finner ingen åpenbare sammenhenger, så da er det kanskje tilfeldig hvor "min" Ole tok jobb, er en mulighet for at jeg overser noe eller blander navn.....

Men jeg skjalter ut handelskaren og blikkenslageren samt han som var for gammel... Smile Får bruke logikken når bevisene uteblir Wink

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 10:34:53    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Marit, kan du hjelpe meg å være logisk her:

Astrid har et godt poeng i det hun skriver til meg, hvis vi finner ut av hvor denne Ole ble av, han er en mulig ane..:

"Ser at dere har vært aktive i leting etter den ukjente Ole. Jeg drar kjensel på et kjent gårdsnavn, Nøss, oppi det hele. Lensmannen Andreas Olsen giftet seg med Anne Mathea Ellingsdtr. Nøss. Sikkert en tilfeldighet, men jeg har foreløpig ikke klart å finne ut hva som skjedde med Andreas' bror, Ole, født 1783 på Sukkestad. Tanken var om han kunne være en aktuell ane til din Ole, for gammel til å være faren vil jeg tro. Ikke for det, min ene oldefar fikk 3 barn med sin andre kone etter at han var fylt 60 år. Da jeg var på biblioteket, kikket jeg litt i bygdeboka for Vardal på Nøss, Alm og noen andre gårder i området der, men fant ingen omtale av en aktuell Ole. Men jeg lurer som sagt fortsatt veldig på hvor det ble av denne Ole etter at faren dør i 1803."

Jeg prøver å lage en kronologisk liste over hva jeg har av data som passer denne broder Ole født i 1783 på Sukkestad. Hører av meg om jeg finner noe eller ei:-)

- Tusen takk for innspill Astrid, du er flink til å tenke klart Very Happy Trenger det her, jeg går i stå og i kryss på disse Olene....Smile

Hilsen Liv Christin
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 15:21:21    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ole Olsen som var gift med Agnethe Pedersdatter med 5 barn utvandret ifølge listene i 1879
Kona og ungene i 1881

Utvandret år: 1879
Etternavn: OLSEN
Sted: UDAHLSEIE
Født: 1843
Diverse informasjon:
Side i boka: 237
Far fornavn:
Far_etternavn:
Far diverse info:
Mor fornavn:
Mor etternavn:
Mor diverse info:

Utvandret år: 1881
Fornavn: AGNETTE
Etternavn: FEIRING
Sted: FEIRING
Født: 1833
Diverse informasjon: GIFT MED OLE OLSEN UDAHL, HUSM. I MYREN UNDER UDAHL
Side i boka: 251
Far fornavn:
Far_etternavn:
Far diverse info:
Mor fornavn:
Mor etternavn:
Mor diverse info:

Kan det være at Ole kom tilbake fra Amerika??
Lite trolig, men........

Det er en Ole Olsen til uektefødt som ble født 16/6 døpt 18/6 1843, nr 62
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5054&idx_id=5054&uid =ny&idx_side=-8
Men denne hadde ingen tilknytning til Bollerud.
Han utvandret også til USA i 1879
Utvandret år: 1879
Etternavn: OLSEN
Sted: HASLIEIE
Født: 1843
Diverse informasjon: GIFT MED KAREN MATHEA ANDREASDATTER
Side i boka: 238
Utvandret fra: S
Far fornavn:
Far_etternavn:
Far diverse info:
Mor fornavn:
Mor etternavn:
Mor diverse info:

I 1875 bor han og kona i Snertingdal, begge oppført å være født der.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2008 20:09:53    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hm.... mine søk i dag har ikke ført med seg noe revolusjonerende nytt. Har søkt masse på ancestry.com, uten å finne noen eksakt match på Ole Olsen eller agnethe Feiring(og ulike navnevarianter).
Eneste jeg lurte på om stemmer helt, er denne martinius Feiring jeg fant under, uten at jeg fant noe reiseprotokoll eller annet som kunne vise hvem hans foreldre var.
Utenom det fant jeg noen Ole som kunne stemme, en som var listet som singer og som var med sin bror Peder, og en som var listet som gift og som bodde med foreldrene sine blant annet:

Name: Martinius h Feiring
Home in 1900: Rothsay, Wilkin, Minnesota
Estimated Birth Year: abt 1851
Birthplace: Norway
Relationship to head-of-house: Head
Spouse's Name: Karine
Race: White
Occupation: View Image
Immigration Year: 1882
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Martinius h Feiring 49
Karine Feiring 49
Nicoline Feiring 17
Perudle Feiring 14
Hulda Feiring 13
Mabel H Feiring 8

Name: Ole Olsen
Home in 1880: Chicago, Cook, Illinois
Estimated Birth Year: abt 1843
Birthplace: Nor
Relation to Head of Household: Son
Father's Name: Theodore
Father's birthplace: Nor
Mother's Name: Caroline
Mother's birthplace: Nor
Occupation: Painter
Marital Status: Married

Name: Ole Olsen
Home in 1880: Nidaros, Otter Tail, Minnesota
Estimated Birth Year: abt 1843
Birthplace: Nor
Relation to Head of Household: Self (Head)
Father's birthplace: Nor
Mother's birthplace: Nor
Occupation: Farmer
Marital Status: Single
Race: White

Name Age
Ole Olsen 37
Peder Olsen 26 (Står i orginalen at disse er brødre.)

Ellers så fant jeg en Ole Olsen på 60 år med en sønn Ole Olsen ved søk på Nøss gård i 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 1&filnamn=f60525&gardpostnr=641&merk=641#ovre

Men... jeg har ikke funnet noen beviselige sammenhenger mellom noen av funnene eller teoriene.

Fant denne her au, som jeg ikke har lagt merke til før:

Forrige bosted Neste bosted Informasjon om bostedet:

* Tellingsår: 1865
* Kommune: Biri
* Kommunenummer: 0525
* Navn på bosted: Roland

Antall personer registrert på bostedet: 3
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Andreas Olsen ug Husmand med Jord 1842 Birid
Ole Olsen Logerende g Tjenestegut %Dagarbeider% 1833/ 1843 Birid
Maren Nilsdatter hans Kone g 1841 Birid

Men.... ikke noe banebrytende akkurat Sad
har

Sukk... Frustrerende egenlig !

Jaja. Ny dag og nye miligheter i morgen Very Happy
Tusen takk Marit, for at du orker å være med Smile Setter stor pris på det !!!!

Hilsen Liv Christin, litt oppgitt over Ole Olsen Sukkestad Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 06:46:18    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

God Morgen !

Så var det akkurat det at når ting ser ut som mørkest, så er lysningen nærmest Smile

I går kveld fikk jeg mail fra to Supre hjelpere, Astrid og Wera. Astrid skal undersøke skoleprotokoller for meg, og Wera hadde sett at det på Ole nummer 16 som gifter seg, står at han hadde attest fra Voss 8 april. Wera følger sporet og finner dette :

Enke Anna Olsen, barna Ole, Syver og Syverina flytter fra Voss denne datoen !
Superspennende ! Skal prøve å følge sporet til disse i dag for å se om det kan være rette folk.
Jeg har fått skarlagensfebersmitte i hus, så jeg har tre syke barn og feber selv, så det kan være at søkingen min går litt i rykk og napp.

Men, hva skulle jeg gjort uten de flotte hjelperene Astrid, Wera og Marit ! Jeg tar det fortsatt ikke for gitt at dere skal være så hjelpsomme som dere er, og jeg er imponert over at dere "holder ut" og ikke gir meg eller Ole Olsen opp. Jeg har funnet ut at jeg hadde ikke kommet en brøkdel avsted uten deres hjelp, og jeg hadde antakelig fortsatt lett etter min forrige "nøtt", Anna og Olga.
Håper virkelig at dere vet at jeg prissetter dere svært høyt og at slik hjelp dere yter er verdt sin vekt i gull. Og ikke minst er det lærerikt ! Slikt teamarbeid har jeg ikke opplevd siden jeg gikk på skolen, hvertfall ikke på tvers av landet og uten at vi kjenner hverandre Smile.
Beviser for alle hva som faktisk er mulig å få til !
Nei, jeg må søke om denne nye informasjonen om Voss.

HA en flott dag alle sammen

-Liv-

Sist endret av dn14608 den 31 Mar 2008 14:58:34, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 06:55:51    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

lenken til utflyttede fra Vossestrand:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8324&uid=ny&idx_side =-129
Eneste jeg ser er at destinasjon på disse er gitt til Amerika.. hm... skal sjekke opp innflytterlister til Biri Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 07:08:19    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

ja, så var det de manglende kirkebøkene på Biri da Confused
Uansett så har jo denne Ole nummer 16 attest fra Voss...Kan det ha vært feil angivelse av destinasjon ? Var det dersom destinasjonen var rett rimelig å anta at ferden skulle gå via Østlandet og Biri ? Kan Ole ha hoppet av reisefølget ?

Får fortsette søket Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 07:18:29    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

kan noen hjelpe meg å forstå hva som står etter Ole Olsen og før Vardal her, nummer 16 :

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 07:31:17    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hm... jeg må bare oppsummere litt igjen.
Dette er hva vi må forholde oss til som sikkert :

Ole Olsen Sukkestad blir far til Ovidia og Gustav i 1893 og 1895. Vi vet at Ole Olsen Sukkestad dør på Neraasen 6 april 1896, og at dødsfallet blir anmeldt av Ludvig Skumlien, som overtok Neraasen gård etter Gustav Adolf Olsen Neråsen (han som ikke er min oldefar og sønn av Ole Olsen Sukkestad). Videre er Bollerud angitt som fødested for denne Ole Olsen Sukkestad. Og med Bollerud som fødested har vi funnet en Ole Olsen i 1843 med Ole Gundersen som far. Men moren het ikke Anna...

Vi vet også at en Ole Olsen Sukkestad melder esg ut av statskirken i 1892 og at det tyder på at dette er samme mann som Ole Olsen Sukkestad vi leter etter selv om fødested her er angitt til kvikne og det er oppgitt at han har fire barn under 15 år.

Vi vet at Olsen Sukkestad gifter seg Trine I 1893 i Korskirken i Bergen og at disse to i forhold til funn i kirkebøkene har reist mye mellom Biri-Bergen og Lesjaskog.

Problemet er å identifisere opplysningene som sikre i forhold til en og samme Ole Olsen Sukkestad, og utelukke at det finnes flere Ole Olsen Sukkestad på denne tiden.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 07:39:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

En annen ting jeg lurer litt på er dette :

Hvorfor kalte Gustav Adolf Olsen seg for Neraasen når han vokste opp på Kulsveen ? Og Søsteren Ovidia som vokste opp på Neraasen, hun brukte det ikke ?!
Vel, dette sier ikke noe om Ole Olsen Sukkestad egentlig så dette behøver jeg ikke ta for meg her Smile

Mye jeg ikke vet og kan, det er helt sikkert.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 08:21:29    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Goood mooorning Very Happy Very Happy

Det som står i vielsen er Nøsseiet af Vardal.

Vi gir oss ikke, blir deilig den dagen løsningen på mysteriet kommer for en dag.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 10:08:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

To innflyttede Ole Olsen til Biri i 1843 og 1842 ( og en til , ti år gammel) fra Vardal og fra Østre Toten:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-281

vaksinasjon Ole Olsen sønn av Ole Gundersen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid =ny&idx_side=-302
på samme side finnes en Ole Olsen sønn av Ole Olsen, bosted Marking. har ikke lagt merke til denne før..han er oppgitt til å være tre år og ergo født i 1840... sikkert nok et blindspor! Bør v el egentlig holde fast på Bollerud sporet, og heller lete etter hvor sukkestadsporet kommer inn Confused

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 10:21:02    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

sjekk her under innflyttede høyre side under år 1831 nummer 8:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9296&idx_id=9296&uid =ny&idx_side=-198

Står det ikke her at det flytter en Ole Olsen fra Tranberg til Bollerud ? Han er 22 år og har attester, men jeg klarer ikke å lese hva det står under attester Embarassed

Finner vi igjen denne på Bollerud senere tro ?

-Liv- Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 10:42:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

ved å se på inn og utflytterlister fra Biri har jeg ikke klart å spore denene Ole Olsen videre enn så lenge. Han kan jo givetvis ha flyttet vekk før 1843 allikevel, det er jo mange år i mellom. Men... frem til 1841 finner jeg han ikke igjen. Ikke har jeg klart å spore dåp/fødsel på denne heller. Har en mulig kandidat, som ble født i desember 1809 med foreldre som bodde på Mustadeie.

Jeg finner ikke flere opplysninger om denne Gundersen heller. Og det jeg har undersøkt via fanejunker tittelen har ikke ført frem. Jeg har bilde av en annen fanejunker i en annen gren av slekta, og vedrørende denne personen (levde forøvrig i samme tidsperiode men på Hole i Buskerud) virker det som om denne tittelen er av slik betydning at den ikke unnlates å nevnes i folketellinger mm. Bildet av denne fanejunkeren i uniform levner heller ingen om at vedkommende er stolt av uniformen. Av data om denne leser jeg at fanejunkertittelen ble gitt innen infanteriet til personer som hadde tjenestegjort noen år.

Derfor synes jeg det er rart at det ikke finnes flere synlige opplysninger om denne såkalte fanejunker sukkestad.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 14:24:18    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg mener bestemt at vi har vært borti Ole Olsen og Nøsseie tidligere her. Her fant jeg han hvetfall som far til brudgom Anton Olsen på Biri :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4104&idx_id=4104&uid =ny&idx_side=-12

Hva nå enn det betyr for "min" Ole Olsen Sukkestad Rolling Eyes

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 14:48:35    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

dåpen til denne Anton Olsen sønn av Ole Olsen på Nøsseie :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4104&idx_id=4104&uid =ny&idx_side=-22

Jeg må innrømme at jeg har trøbbel med å følge den røde tråden innimellom, så er jeg helt på bærtur tar jeg gjerne imot korreks Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 14:53:12    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Dette er den eneste Anna jeg finner i 1865 tellinga i Voss-sporet, her er hun angitt som enke og 60 år gammel.... ser ikke barna her da.. vet ikke om dette er rett dame:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 &filnamn=f61235&gardpostnr=664&personpostnr=4412&merk=4412#ovre

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 15:27:08    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Tankespill fra meg :

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke finner flyttemeldinger på Ole og Trine fra Bergen til Biri og omvendt igjen for Trine ?

Og, hvorfor reiste Trine tilbake igjen etter at Ole døde uten barna ?

Lurer også på hvorfor Ole Meldte seg ut av statskirken ?
Han er listet som ungkar ved utmeldelsen men med fire barn... skiftet etter han viste ikke noe spennende. Så jeg lurer fortsatt på om dette er en sammenblanding eller om han hadde uekte barn. Hadde han uekte barn er spørsmålet mitt følgende : måtte han melde seg ut av statskirken for å gifte seg borgerlig fordi han ikke kunne gifte seg i kirken på grunn av barna ? Eller, hvis han var skilt (i den grad det var mulig) så kunne han kanskje ikke gifte seg på nytt ? og ville det evt stått ved utmeldelsen ?? har sett i et liknende tilfelle at det stod at

"vedkommende melder seg ut for å kunne inngå borgerlig ekteskap".

Det var i Oslo i 1899, ikke mange årene unna. Der var bruden uten trosamfunn så det var grunnen til det borgerlige ekteskapet.
Skjønne ikke helt dette her jeg da.... er mangel på the missing link Question

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 17:15:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hva skulle jeg gjort uten de gode hjelperne mine ? Ole Olsen hadde forblitt en av mange, det er helt sikkert Smile

Som en digresjon og innskutt bisetning må jeg si at jeg i dag har lest noen debatter som har rast på Webdebatt ang personer av mer kjent kaliber enn Ole Olsen, og jammen er temperaturen høy til tider ! Nok om det, jeg tror jeg er glad for at jeg er en skarve amatør som devler med en nokså alminnelig Ole Olsen Laughing Minner meg om hvor viktig det er å vise respekt og ydmykhet overfor andre Wink

Tilbake til Ole Olsen Sukkestad: Jeg spurte for noen innlegg siden om noen kune hjelpe meg å finne ut hva det sto under attester på Ole Olsen, nummer 16 som gifter seg. Wera har gitt meg utfyllende svar:

"UTSKIFTNINGSFORMENN I OPPLAND (1866-) 1867-
KAMSTRUP, Claus Winther (7. august 1827 - 12. desember 1895)
Konstituert som utskiftningsformann i Hardanger og Voss 1862- 1865. Amtsbeskikket formann i 1866 i Oppland, approbert ved res. 20. april 1867. Ved res. 19. september 1885 fast formann."

Så lærte jeg noe nytt i dag au Very Happy

MEN: Jeg vet jo ikke hvor denne Kamstrup befant seg på det gitte tidspunktet og skrev attestene. Var han i Voss eller på Biri ? MEn hvis jeg drar konklusjonen ut av opplysningene så var han amtskikket formann i 1867 i Oppland. og Voss ligger i Hordaland, lå det under Oppland på den tiden ? hjelp...Wink ? Jeg tenker litt militært her au....militærleir på Voss, kan det være en sammenheng her ?

Men hva med Bollerud-sporet i alt dette her ??
Han jeg fant som flyttet til Bollerud i 1831 Ole Olsen....sukk. Flere tråder og mer rot !

Jeg er ikke "kar" om å finne Anna Olsen og barna i Voss, men jeg mistenker at dette skyldes unøyaktighet fra meg. De må jo være et sted ? jeg finner dem heller ikke på Biri, jeg søker nå på ancestry om moren og de to andre har reist "over there "

Ellers avventer jeg svar fra byarkivet i Oslo ang 1875 tellinga og sukkestad der, samt at jeg ikke har fått noen flere svar fra andre hold heller.

Men kvelden er fortsatt ung Smile

Tusen takk Wera, setter stor pris på ditt arbeid Smile

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 18:01:08    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har funnet noen Ole Olsener som har flyttet fra Biri, men ingen av dem sier meg noe i forhold til Ole Olsen Sukkestad. Liste dem allikevel, i tilfelle noen andre ser en sammenheng her.

Utflytta frå Biri 1814-1901

Nr. År Dato Merknad

431 18 1836 03.10.1836 Land, Lunde - Kjøbt Plads

Rolle Stilling Førenamn Etternamn Gard/Bustad Alder
431 Utflyttar Husmann, soldat Ole Olsen Bratengeiet 27 år

År Dato Merknad
1027 1850 28.02.1850 Christiania - tilbake 13. august
1027 Utflyttar Ungkar Ole Olsen Udalseiet 24 år

frå Biri 1814-1901
Nr. År Dato Merknad
1274 73 1852 30.12.1852 Aker - til Aker for at tjene, men ikke udflytte - konf. 15. Trin.1839
1274 Utflyttar Karl Ole Olsen Haugeneiet 27 år

År Dato Merknad
1849 1889 31.12.1889 Christiania - fl. 1870
1849 Utflyttar Ungkar Ole Olsen Skulhus 1862

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 18:30:01    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mulig oversikt over soldat emner:

Utflytta frå Ringsaker 1814-1925
Lp.nr. År Dato
193 135 1821 19.06.1821
Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad Flytta til Alder
193 Utflyttar TAMBUR/UGIFT OLE OLSEN NORDLIE KOMPANIET 16.09.1798

Lp.nr. År
236 163 1821
236 Utflyttar SOLDAT/GÅRDMANNSSØNN OLE OLSEN HOUGER KOMPANIET 15.10.1795

Lp.nr. År
247 174 1821
247 Utflyttar SOLDAT, HUSMANN OLE OLSEN ULVILDSRUUDEJE KOMPANIET 12.02.1797

Lp.nr. År Dato
401 269 1823 06.08.1823
401 Utflyttar JEGER OLE OLSEN SJYBERGSEJE KOMPANIET 29 ÅR

Lp.nr. År
431 299 1823
Rolle Stilling Førenamn Etternamn Flytta til Alder
431 Utflyttar JEGER, SNEKKER OLE OLSEN KOMPANIET 05.06.1796

Lp.nr. År Dato
1254 19 1837 25.03.1837
1254 Utflyttar Hvervet, ungkar Ole Olsen Qvarberg Christiania 22 år

Lp.nr. År Dato
1398 19 1838 06.03.1838
1398 Utflyttar Hvervet Ole Olsen Krogvig Christiania - født på Kommerstad 03.02.1816

Lp.nr. År Dato
1735 9 1841 04.04.1841
1735 Utflyttar Hvervet, ungkar Ole Olsen Gjølstad Fredrikstad - født på Hershaug - døpt 01.01.1820 28.12.1819

Lp.nr. År Dato
2347 34 1848 29.05.1848
2347 Utflyttar Uttjent fotjeger, uk Ole Olsen Flisager Nordland - født på Kommerstad
03.02.1816

Lp.nr. År Dato
2689 198 d185 09.09.1850
2689 Utflyttar Ungkar, mannskap Ole Olsen Bratten store Christiania - født Storkindlie 23.08.1823

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 18:55:38    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Etter verdifullt tips fra Astrid går jeg tilbake til Sukkestadletten gård og leter etter de olene som var der. Har funnet to aktuelle tidligere, vil se om disse kan spores fremover og bakover.

Den godeste Ole Olsen må jo ha tatt sukkestadnavnet fra en sukkestad gård !

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 19:44:25    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

oversikt over innflyttere ved navn Ole Olsen til Toten fra 1814:

1817
Ole Olsen Ramberg. 18 112 Aar. Dagleier. Fra Nes, Hedemark. Mandskab for Ramberg i Nummedalen.

1819
Ole Olsen TeseEjer, tjener, 24 År, fra Nes øvre Romerike.

1827
Januar 30. Ole Olsen, 24 år, agtede at gifte sig og blive boende her. Ankommen fra Brufladteie i sondre Ourdahl. Bodde på garden Paulsrud.

1831
Ole Olsen Sandbråten 29 Sr dagarbeider kom fra Hurdalen, viet med pigen Birthe Halvorsdtr. Hoeleneie den 24.april 1831.

------viktig NB: til sammen 117 innflyttere til Toten 1814-1820. Trolig er tallene for små. Det var neppe alle som meldte fra til presten når de flyttet fra ei bygd til en annen------( fra protokollene)-------------

Flytteregistrering:

Kirke V. TOTEN
Side nr 177
Flyttedato 03.07.1834
Bopel
Innflyttet fra
Utflyttet til CHRISTIANIA??
Flytteattest dato 1834
Utstedt attest fra
Diverse OGSAA MED OPHOLD I HAGEBAKKEN OG BØRSVOLDEN, NU PAA VOLLA I LAND. ARBEIDSATTEST. FLYTTET TIL CHRISTIANIA ?? I VEST TOTEN ORDENTLIGVIIS KIRKENES?? ..??. OPFØRSEL GOD. SEE FOL. 108 NO. 7. E: NOE AV POSTEN ER ULESELIG.

Personer registrert:

Linje nr 5
Fornavn OLE
Farsnavn OLSEN
Etternavn VESTSIVESIND
Stand/stilling/yrke
Alder 20
Født
Fødested
Diverse

Kirke V. TOTEN
Side nr 177
Flyttedato 24.??.1834
Bopel
Innflyttet fra
Utflyttet til CHRISTIANIA
Flytteattest dato 1834
Utstedt attest fra
Diverse REIST PAA STEENHUGNING. E: NOE AV POSTEN ER ULESELIG.

Personer registrert:

Linje nr 6
Fornavn OLE
Farsnavn OLSEN
Etternavn VAALENGEN
Stand/stilling/yrke
Alder !!
Født
Fødested
Diverse

Linje nr
Fornavn ??
Farsnavn
Etternavn
Stand/stilling/yrke DATTER
Alder 7 1/2
Født
Fødested
Diverse

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 19:47:01    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ole Olsen Alfstad Sukkestadsletten, (8,9) f. 1803 på Alfstad øvre,Toten, døpt 21-Aug-1803 i Hoff, Toten, yrke: Landhandler, d. 17-Sep-1864 på Frydenlund, Toten, gravlagt 1864 u.d. i Toten. gift 25-Mar-1838 i Østre Toten med Pernille Hansdtr. Hval.

Fant dette på denne hjemmesiden:
http://home.no/svein-arnolf/Petra%20Alfstad.htm

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 19:49:41    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Fant denne Ole Gundesen sukkestad, helt feil år med dog, hjemmesidene er verdt en titt:

http://www.helenaweb.com/neegaard/372.htm
ref:

"Birte married Gunder Olsen Sukkestad, son of Ole Gundersen Sukkestad Nordre and Gulle (Gullaug) Siversdtr Sukkestad, on 11 Sep 1704."

Det står en hel del om sukkestads på 1600 og 1700 tallet, men ike noen eksakt match for vedkommende Sukkestad jeg leter etter.

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2008 20:03:17    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Til informasjon:

Jeg har sendt mail til eier av hjemmesidene jeg ref til i forrige innlegg.
Spennede:-)

-Liv-
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Apr 2008 08:13:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mens jeg venter på svar fra eventuelle funn i militærruller vedrørende fanejunker Sukkestad, så fant jeg dette som beskriver hva en fanejunker var:

"En fanejunker i den norske og svenske arme, var den høyeste underoffisersgrad i infanteri, ingeniør og sanitet. Det var en hedersgrad som man kunne få etter fem års tjeneste som kommandersersjant. Fanejunkeren bar offisersuniform uten distinksjoner. Graden tilsvarte fenrik i Hæren i dag."

ref: http://fiskeguiden.no/museet/katalog.php?side=1920

I mangel på sikre tråder er jeg nok litt opphengt i denne fanejunkertittelen. Jeg undrer om denne attesten var ekte, hvilket jeg aldri vil klare å finne ut. Videre synes jeg det er besynderlig at det ikke mer mange data som passer sammen i denne saken her.

Men men, den som leter pleier tilslutt å finne, så jeg får bare krumme ryggen og titte videre:-)

-Liv-
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Side 2 av 8

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet