Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Sep 2007 02:25:19

InnleggSkrevet: 18 Apr 2008 22:51:03    Tittel: Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814 Svar med Sitat

Jeg prøver å finne opplysninger om min tippoldemor og dette er det jeg vet om henne. Jeg har hørt at hun var kvener.
Er ikke helt sikker på om jeg har plassert dette i rett forum, men prøver alikevel.

Brita Kaisa Hjelmdahl ble født den 22.desember 1814 i Torneå, Lappland i Finland.
Hun giftet seg første gang den 10.mai 1843 i Talvik Sogneprestembete, Alta, Finnmark med Quænskar Nils Johan Øqvist, født i ca.1815 i Luleå i Sverige, og andre gangen giftet hun seg med min tippoldefar Amund Amundsen født ca.1823 i Vaage Prestegjeld, Gudbrandsdalen.
Brita Kaisa og Amund giftet sen den 2.august 1852 i Hasvig Kirke i Loppa Kommune.

Hennes far var Handl Nils Hjelmdahl født den 30.mars 1780 i Torneå, Lappland i Finland, men jeg vet ikke hvem hennes mor var.

Brita Kaisas bestefar var Carl Hjelmdahl født den 12.desember 1747 Torneå, Lappland i Finland og hennes bestemor tror jeg het Margareta Elisa Mattlein, men jeg vet ikke mere om henne.

Brita Kaisas oldefar skal visstnok være Bengt Jämdal gift med Brita Henrichsdotter men det er alt jeg vet om han.

Nå lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg åog finne informasjon om hennes mo og om hun hadde flere søsken.
Jeg er også interessert i alle opplysninger jeg kan få om henne og hennes foreldre, besteforeldre oldeforeldre osv.
Alt er av interesse.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg her. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 09:47:39

InnleggSkrevet: 19 Apr 2008 00:20:40    Tittel: Re: Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814 Svar med Sitat

På Hiski-prosjektet til den finske genelogiske foreninga, finner du noen kirkebøker som har blitt transkribert. Dem som ligger ute for Lappland, finner du her.

Der har du både døpte, begravde og vigde fra 1717.

Dåpen til Brita Catarina i 1814. Det er vel en begynnelse, for der fikk du både etternavn og alder på mora? Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Sep 2007 02:25:19

InnleggSkrevet: 19 Apr 2008 06:42:21    Tittel: Re: Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814 Svar med Sitat

Hei Tore.... Wink

Takk skal du ha for opplysningen, det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal begynne å lete.

God helg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet