Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 16 Mar 2008 02:58:07

InnleggSkrevet: 15 Mai 2008 16:18:10    Tittel: Andreas Olsen Brenden f. 10.02.1850 Svar med Sitat

Hei,

Jeg søker opplysninger om min slekt i Lesja. Min oldefar Andreas Olsen Brenden
f.10.02.1850 i Lesja. Gift med Johanne B. Nielsdatter 21.11.1875 Vefsen i Nordland.
Er det noen som kjenner hans søsken, mor og far? Tror gården het Brænden.

På forhånd takk.

mvh Ragnhild Solvoll
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2004 09:56:33

InnleggSkrevet: 15 Mai 2008 16:27:38    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden, Lesja Svar med Sitat

Det er vel denne familien du leiter etter:
52-1. Fyrst i 1840-åra – kring 1868.
Ola Ols. frå Kolådalen, her (10-6), 1806-68, g. m. Lisbet Olsd. frå Hen i Grytten, ca. 1813-?. I 1839 flytte han til Hen, dei gifta seg truleg på den tida, og kom nokså snart attende. Sjå óg Kolådalen (10-7c). Ola var innvikla i skogsaka i 1861, sjå framafor s. 467. Barn:
1. Anne, 1839-39 (usikker).
2. Oline, 1841-45.
3. Ola, 1844-?, att. til Vestnes 1863, var i 1875 i Vefsn, g. 1868 m. Marie Gudmundsd. f. i Gausdal. Familien hennar hadde flytte til Vefsn før. Ola var fyrst smed og sagmeister på eit større sagbruk der. Før 1900 kjøpte dei garden Nevervegen i Ømmervassbygda.
4. Olianne, 1847-?, kf. 1865, var nok med nordover.
5. Andreas, 1850-?, flytte til Hammerfest, vart skomakar.
6. Bernt, 1852-?, til Romsdalen 1869, g. m. Johanne Skanke frå Røros, jordmor, 1849-?. Vart skreddarmeister på Nordlandet i Kristiansund.
7. Maria, 1855-?, g. 1879 i Vefsn m. Tore Ols. frå Steinstugu, her (56-4). Dei reiste til Amerika frå Vefsn i 1888.
Familien flytte nok nordover da Ola døydde. I 1875 budde Lisbet hjå sonen i Vefsn.

Klipt frå Bygdebok for Lesja bd 2 (1992) s. 512 (http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html). Bruket heitte Lisbetbrenna (sikkert etter mor til Andreas) og vart fråflytt og nedlagt i 1920-åra, men eit nytt bustadhus vart bygd på same tomta i 1950.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Mai 2008 18:24:42    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden, Lesja Svar med Sitat

Hei, igjen.
Ser at du har skrevet mange bygdebøker om Lesja. Hvilken bygdebok skal jeg låne på biblioteket, eventuell kjøpe for å lese om slekta i Lesja. Hvor finner jeg informasjon om skogsaka i 1861? Tusen takk.
Hilsen Ragnhild Solvoll.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Mai 2008 18:47:18    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden, Lesja Svar med Sitat

Som du ser på slutten av meldinga: bind 2 utg. 1992 Wink . "Skogsaka" finner du omtalt s. 467 i same bindet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Mai 2008 20:24:34    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden, Lesja Svar med Sitat

Hei.
Er Brenden et gårdsnavn i Lesja? Har det noe å gjøre med Lisbetbrenna?
Hilsen Ragnhild.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Mai 2008 22:10:30    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden, Lesja Svar med Sitat

Ja. "Brenden" er ei vanleg skriftform av det som i daglegtale er "brenna". Viss du låner inn bygdeboka, vil du av innhaldslista sjå det er mange små bruk med namn på brenna i Lesja. For å halde dei frå kvarandre fekk dei så forskjellge føreledd i grenda, og det er desse namna som er brukt i bygdeboka. Dei fleste, inkl. Lisbetbrenna, er borte i dag.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Jul 2005 11:22:46

InnleggSkrevet: 30 Sep 2008 23:40:19    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden f. 10.02.1850 Svar med Sitat

Hei Ragnhild!
Dette var gøy! Jeg holder akkurat på å forske på din (og min manns) slekt!
Har funnet mange aner langt bakover med hjelp fra bygdebøkene for Lesja.
Min manns oldefar er Ola Olsen Brenden, din oldefars bror! Han flyttet til Mosjøen og var gift med Marie Gudmundsdatter.
Jeg vil gjerne at vi utveksler opplysninger! Smile

Vennlig hilsen
Torill Enge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Okt 2008 15:45:11    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden f. 10.02.1850 Svar med Sitat

Hei Torill.
Jeg er nybegynner og fikk opplysninger fra Arnfinn Kjellands Bygdebøker fra Lesje som var til kjempestor hjelp for meg.
Jeg vet ikke mye om Andreas Olsen, Brænne, Brenden (mange navn).
Han er konf. i Grytten, Møre og Romsdal, gift i Vefsen i Nordland og flyttet til Hammerfest.
De fikk 5 barn, 4 er født i Vefsen og 1 i Hammerfest. De var katolsk og barna gikk på katolsk skole i Hammerfest. Kjenner du til noe mere stoff fra dere tid i Vefsen i Nordland?
Hilsen Ragnhild.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Jul 2005 11:22:46

InnleggSkrevet: 02 Okt 2008 09:44:29    Tittel: Re: Andreas Olsen Brenden f. 10.02.1850 Svar med Sitat

Hei igjen!
Jeg kjenner ikke spesielt til Andreas og hans liv, bortsett fra det som står i bygdeboka for Lesja. Visste ikke at han var katolsk. Jeg tror ikke broren Ola var det, men jeg vet at datteren til Ola, Elise, var med i Frelsesarméen. Naturlig nok har jeg konsentrert meg mest om Ola i min forskning, foreløpig.
Ola flyttet som du vet også fra Lesja til Vefsn, og min svigerfar kom flyttende derfra til Vestfold. Det var visst flere i søskenflokken til Ola og Andreas som flyttet nordover. Er det noen gamle i din slekt som husker denne generasjonen?
Min mann har en eldre kusine i Mosjøen som husker litt av historien til oldefar Ola, mulig hun vet noe om de andre søsknene hans som bodde i Vefsn også. Jeg har ikke funnet noe om Andreas i bygdeboka for Vefsn. Han var jo skomaker og kjøpte seg nok ikke gård i Vefsn, men flyttet videre til Hammerfest.
Men ellers har jeg funnet mange av anene til Andreas og Ola langt bakover i
århundrene ved hjelp av bygdeboka for Lesja. Du og min mann har jo felles tippoldeforeldre på Brendensiden.
Jeg har også et familiebilde av Ola Olsen Brenden med kone Marie, datter Elise (min manns farmor) og hennes barn. Hvis du ønsker, kan jeg sende deg dette bildet og de opplysningene jeg har - eller vil du kanskje ha gleden av å lete deg fram selv i bygdebøkene? Kan hende finner du noe jeg har oversett.
Vi kan kanskje bruke våre private e-postadresser eller "private meldinger" til videre slektssamtaler?

Mvh Torill
torill.enge@c2i.net
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet