Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Jun 2008 09:44:16

InnleggSkrevet: 15 Jun 2008 22:12:22    Tittel: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zealand Svar med Sitat

Kan noen hjelpe meg å finne etterkomerne etter
Ola Johansen Dyrendahl født 10.10.1879
gift m Ingeborg Marta Isaksdatter Dyrendahl født 2.01.1866
De hadde to barn som heter Conny og Johan.
Utvandret fra Rissa ca 1900-1910
Skulle vistnok bo ved en by som heter Lyttletown[/code][/u][/i][/b]
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 04:54:43

InnleggSkrevet: 16 Jun 2008 19:02:35    Tittel: Re: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zea Svar med Sitat

Hei,

Jeg har søkt litt i mine tilgjengelige kilder for New Zealand, men finner ingen sikker kandidat. Det nærmeste jeg kom var en Ole Johansen som var 22 år gammel da han ble ”naturalised” i New Zealand. Han var sjømann fra Trondhjem og bodde i Lyttleton da han ble ”naturalised” den 23.08.1902. Kilde: Norwegians in New Zealand, a Register of Norwegians Naturalised in New Zealand, 1858 – 1948, av John Parsons, 1990.

Lyttleton er et sted nær byen Christchurch.

Siden Ola hadde en sønn kan det hende at han har etterkommere i distriktet med etternavnet Johansen. Et søk på Johansen i telefonkatalogen for Christchurch vil gi et overkommelig antall treff. Kanskje du kan komme i kontakt med nålevende etterkommere med en liten telefonrunde. Husk at det er 10-12 timers tidsforskjell når du ringer.

Jeg har ikke funnet noen med navnet Dyrendahl i New Zealand, men navnet kan selvsagt ha fått en annen skrivemåte i det nye landet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Jun 2008 22:27:39    Tittel: Re: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zea Svar med Sitat

Hei Øverli

Jeg har fått tak i noen prostkort som er sendt fra han Ola
der han skriver at han bor 2 mil fra Lyttelton ved en
plass som heter Heatcote Vally,han sender også med bilde
av en elv som heter River Avon der de ferdes mye.
Har også fått tak i bilde av hans barn som heter Erling og Connie,jeg skrev i går
at guttens navn var Johan så det var feil.Det sto desverre ikke årstall
på noen av korta.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Jun 2008 22:54:45    Tittel: Re: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zea Svar med Sitat

På kartet som jeg la en lenke til i meldingen min ovenfor finnes både Heatcote Vally og River Avon så det er ganske sikkert at han oppholdt seg i Christchurch området. Tror fortsatt det vil være en rimelig sjanse å komme i kontakt med nålevende etterkommere ved å bruke opplysningene som finnes i telefonkatalogen. På Sørøya i New Zealand er det kun 22 registreringer i telefonkatalogen med personer med Johansen som etternavn.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Aug 2008 19:08:15    Tittel: Re: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zea Svar med Sitat

Gunnar,

Kan sønnen Erling være den samme som er registrert i New Zealands Society of Genealogy Index V. 5 som Frederick Erling Geor Johansen. Han var registrert som lærer i 1933, 1940 og 1965 i Christchurch.

I samme index finnes også ei Martha Johansen som er registrert 17.08.1898 i Christchurch.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Sep 2008 01:04:31    Tittel: Re: Søker etter ola johansen Dyrendahl utvandret til new.zea Svar med Sitat

Hei Øverlie
Takker for oplysningen har hatt det litt travelt for tiden
men skal gå igang med å ringe når jeg har tid.
Hilsen Gunnar
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet