Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Okt 2006 06:54:42

InnleggSkrevet: 16 Jun 2008 23:03:55    Tittel: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Det måtte vel finnes væreiere også i Nyksund - og hvor ble de av?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Jun 2008 18:04:32    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Hvor ble det av disse folkene?
Jensine og Simon Skog?
Anna og Carl Lockert?
De bodde på Nyksund under tellingen 1900.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 18 Jun 2008 18:30:57    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Hei Terje.

I følge "Gård og slekt i Øksnes" av Joh Borgos, ble Simon Andreas Skog og Jensina Elerina Kristina Klausdatter gift i 1894. Dette var Jensinas 2. ekteskap Hun hadde tidligere vært gift i 1880 med Nils Kristian Christiansen. Hun hadde 9 barn i 1. ekteskap, hvorav 8 levde opp. I sitt 2. ekteskap fikk hun 2 barn, som begge levde opp. Jensina døde i 1928. Jeg er ikke sikker på om Simon døde i 1928 eller 1932, men han var bosatt i Nyksund til han døde.

Karl Martin Lockert og Anna Kristine Jakobsen ble gift i 1896. Karl døde i 1918 og Anna i 1934. Begge i Nyksund. De hadde 5 barn.

MVH Paul
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Jun 2008 18:42:29    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Takk for det, Paul, men det jeg egentlig er ute etter, er om der var noen "nessekonger" ute på Nyksund - noen a la væreiere/fintfolk som eide mye der ute - og hvor det eventuelt ble av dem/etterkommerne etter 1970 da fraflyttingen begynte. Var alle som bodde der bare vanlige fiskere med vanlige inntekter, eller var der noen "storkarer" som hadde litt mer enn noen andre.
I de fleste fiskeværene rundt omkring i Lofoten fantes det nessekonger/småkonger som hadde finere hus og mer gods og gull enn menigmann. Jeg lurer derfor på om der var noen slike i Nyksund.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 19 Jun 2008 21:33:24    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Hei Terje.

Nyksund var et spesielt Miljø. Jeg tror ikke det var noen Væreier. Det var flere familier som drev der, i motsetning til andre sted hvor det var en familie som drev. Joh Borgos skriver i "Gård og slekt i Øksnes" følgende:
"Eierne. Eierhistoria er svært forskjellig fra de andre gårdene i Øksnes. Nyksund er gammelt krongods, og dersom fiskerbondegården på Skåltofta hadde levd videre, ville nok oppsitterne ha kjøpt gården før eller seinere. Men fiskeværet vokste fram på de to øyene på andre sida av Nyksundet, og det var utmark.
Til å begynne med sto alle bygninger og kaier i fiskeværet på festa grunn, men på 1900-tallet blei det fradelt små tomter ute på øyene og noen jordparter på Langøya. Kommunen overtok seinere statens eierskap til grunnen i Nyksund"

Jeg vil anta at du kan få supplerende opplysninger fra Johan Borgos hvis du henvender deg til ham eller at han ser inlegget ditt.

MVH Paul
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Jun 2008 09:22:15    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Takk igjen, Paul! Vi får se om det dukker opp noen flere svar etter hvert!
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:31:50

InnleggSkrevet: 17 Des 2008 23:15:57    Tittel: Re: Væreiere i Nyksund Svar med Sitat

Hei Terje

Du fikk ikke mye hjelp, og det er ikke stort jeg kan bidra med...bare litt !

I 1946-47 arbeidet jeg som landmåler i Øksnes, og bodde da noen dager hos Ragnar Korneliusen (1888) på Barkestad, Øksnes. Hans kone var fra Nyksund ...født Christensen. De hadde 3 døttre. En er død i Oslo, en var gift med Torbjørn Leinan og bodde på Barkestad....en sønn trolig bosatt i Bodø ? Leinan familien hviler i Finnvågen gravplass. En bosatt i Oslo.

På 1960-tallet var Odd With rådmann i Mo i Rana. Senere bosatt (nå trolig død) i Bærum. Odd With var trolig fra Nyksund og hadde slektsrelasjoner til Christensen. En kjent hurtigrutefører var Rickhard With ...kan det være en tråd å nøste på ?

Gog JUL...hilsen Per
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet