Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Sep 2006 01:04:00

InnleggSkrevet: 13 Nov 2008 23:33:27    Tittel: Østre Greverud gård Svar med Sitat

Ønsker bilder fra en husmannsplass som lå under østre Greverud gård. Det var Fam. Tjærnes som eide gården på 1960 tallet. Huset brant ned i 1971 og jeg ønsker bilder fra det hvis noen har??? Det var første skolen i Oppegård.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2005 12:32:30

InnleggSkrevet: 09 Des 2008 00:11:26    Tittel: Re: Østre greverud gård Svar med Sitat

Da skal du ta en kikk på heftet Greverudgårdenes historie av Willy Østberg, utgitt 1997. Biblioteket skaffer den for deg eller du tar en tur til Kolbotn og får kjøpt det på Oppegård bibliotek. Da kan du samtidig spørre etter Oppegård historielags kalender fra 1992 som har tema husmannsplasser (nesten som en liten bygdebok).

Hvilken plass er du spesielt ute etter?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Sep 2006 01:04:00

InnleggSkrevet: 10 Des 2008 14:01:06    Tittel: Re: Østre greverud gård Svar med Sitat

Plassen het/ble kalt boligen eller fattighuset. Den lå litt nedenfor gården. Det var en husmannsplass i 2 etg. Og har hørt at huset var den første skolen på Oppegård.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2005 12:32:30

InnleggSkrevet: 20 Des 2008 11:50:00    Tittel: Re: Østre greverud gård Svar med Sitat

I følge Willy Østbergs hefte "Greverud gårdenes historie" fra 1997 er ikke Fattigboligen en husmannsplass, men en bolig for fattige og hjemløse. Huset sto ferdig i 1872 for å huse fattigfolk som ellers ville bli satt på legd på gårdene. Men i følge Østberg ser det ut til at huset ikke ble brukt etter hensikten da det i stedet er losjerende jernbanearbeidere som bor der ved folketellingen 1875. Til slutt står det at Fattigboligen etterhvert gikk over til å bli vanlig utleiebolig før det brant.

Skolehistorisk må vi skille mellom Oppegård som sogn/kommune og Oppegård som stasjonsområde, den eldste skolen i Oppegård sogn/kommune var Bålerud (nåværende Solheim grendehus) på Svartskog fra 1863. I området ved Oppegård stasjon er Fattigboligen den eldste, 1872-1890. Dette kan du lese om i heftet Oppegård skolehistorie 1739-1925 av Bjørn Kihl Bødtker, utgitt 2004.

Men du spurte egentlig etter bilde! Jeg har bare sett bilder av Gamle Greverud skole fra dette området av kommunen, men skal være på utkikk etter bilde av Fattigboligen. Om du kontakter meg på siri.iversen@gmail.com skal jeg sette deg i forbindelse med folk som jeg tror kan hjelpe deg med det.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet