Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Sep 2008 11:52:36

InnleggSkrevet: 24 Nov 2008 01:22:59    Tittel: Anders Krestensson fra Skorpa i Tysnes.... Svar med Sitat

f. 30 Januar 1822 i Skorpa, flyttet til Nordland, nærmere sagt Skjerstad først å fant sin kone, å sammen med henne kjøpte han Erekgården på ytter Tuv i Saltstraumen i Nordland der han døde i 1895.
Noen her som vet mer om denne mannen, eller som kan gi meg et lite hint om hvor jeg skal lete annet enn inne på digitalverket for å finne noe? Evt hvilke bygdebøker jeg burde se etter?

MVH

Aina Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 05:52:03

InnleggSkrevet: 24 Nov 2008 09:10:19    Tittel: Re: Anders Krestensson fra Skorpa i Tysnes.... Svar med Sitat

Hei Smile

I flg Tysnes Gards- og Ættesoge, Band 4 - Ernst Berge Drange :

Anders, f. 1822, utfl. 1839 til Sunnfjord og derfra siden til Salten i Nordfjord (opplyst 1842). Ellers ukjent.

Foreldre : Kristen Nilsson Nera-Helland, plass Stokkalio, f.o. 1796, d. 1876 ble gift 1817 med Dordi Andersdatter Øvra-Humlevik, plass nes ( se br.4), f.o. 1787, d. 1867.

Dåpsinnførselen til Anders. Nr 26.

Foreldrene i FT1865

Link til Tysnes Sogelag. Her vil du bl a finne gårdenes plassering i bindene for bygdebøkene.

Nå har du litt mer å gå på videre. Regner med at du vil lete opp anene selv Wink
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Sep 2008 11:52:36

InnleggSkrevet: 24 Nov 2008 18:10:10    Tittel: Re: Anders Krestensson fra Skorpa i Tysnes.... Svar med Sitat

Kan ikke få takke deg nok!!! Very Happy

MVH

Aina
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2008 02:09:55

InnleggSkrevet: 05 Jan 2009 02:00:39    Tittel: Re: Anders Krestensson fra Skorpa i Tysnes.... Svar med Sitat

Anders Kristensson Skorpen ble født på husmannsplassen "Uro" under Skorpen, br. 1 som min morfar eide og drev. Min mor er født og oppvokst på gården. Jeg har alle opplysninger om etterslekta etter dem i "Uro" unntatt nettop Anders som min mor ikke visste noe om ettersom han så tidlig reiste hjemmefra. Huset i "Uro" ble flyttet til nytt sted da husmannsplassen ble nedlagt, men det eksisterer fremdeles - men nå som uthus.
Hvis det har interesse kan jeg sende over slektshistorien til dem i "Uro" + bilde og kart med aktuelle stedsnamn.

Olav Skjellevik
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet