Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 30 Okt 2008 02:59:01

InnleggSkrevet: 25 Nov 2008 11:34:02    Tittel: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

I min ägo har jag ett porträtt ritad 1923 av L B Hansen. Porträttet föreställer min farfars far, Olof Axel Olsson född 1835-01-01 i Bälinge, Södermanlands län, Sverige.
I min släkt sägs det att hans dotter, Mathilda Charlotta Olsdotter (Olsson), född 1862-08-01 i Bälinge, Södermanlands län, gifte sig med den norske xylografen Ludvig Bernhard Hansen, född 1856-03-25 i Grorud, alternativt Östre Akers. Död 1933-11-29.
L B Hansen arbetade under en tio års period i Stockholm mellan 1878-1888. I Södermalms rotemansarkiv (CD skiva) står han noterad med sin fru, som inte är Mathilda Charlotta Olsson utan Eugenia Israeline Hansen, f. 1860-03-16 och två döttrar, Johanna Petrina, f.1879-03-26 i Köpenhamn och Viktorie Lorense, f. 1881-09-26 i Katarina, Stockholm. Död 1882-07-25, i Stockholm. År 1884 flyttar hans fru av något skäl tillbaka till Norge.
Ingenstans finns Mathilda Charlotta Olsson med i bilden. Däremot finner man, i samma rotemansarkiv, att Mathilda har fått en dotter, Olga Charlotta, född 1886-06-02, i Maria Magdalena, Stockholm. Hon är född utanför äktenskapet och fadern, som inte bor ihop med dem, är noterad som gravör Ludvig Andersson. (Se not.)
Det kan också konstateras att Mathilda och Ludvig Bernhard, vid något tillfälle, enligt rotemansarkivet, har bott på samma adress på Södermalm i Stockholm. Däremot vet man inte om det har varit vid samma tillfälle.
1888 flyttar L B Hansen tillbaka till Norge. Året efter, 1889-09-20, flyttar även Mathilda till Norge. Hon lämnar tillfälligtvis sin treåriga dotter i Sverige, men året efter 1890-11-06, åker hon tillbaka för att hämta dottern och far sedan tillbaka till Norge. Jag vet, genom ett fotografi, att hon har bott i en ort som heter Kjelsås, men inte under vilken tid. I Kjelsås tror jag även att LB Hansen har varit bosatt, men är inte säker.

Finns det någon som vet mer om L B Hansens familjeförhållanden, som kan hjälpa mig att reda ut om han har varit gift Mathilda Charlotta Olsson? I så fall vilka barn de hade? Var de har bott, etc. …? - Ja, gärna så mycket som möjligt!
Informationen om L B Hansen har jag, förutom i CD-skivan Södermalms rotemansarkiv, hittat i de norska tidningarna/aviserna, ”Söndagsposten” från 1956, som då hade en 100- årig jubileumsartikel, och i ”Folkebladet” från 1895, som hade en stor artikel om xylografen L B Hansen. Dessa tidningar/aviser har jag, liksom porträttet, fått ärva efter min far.

Not: L B Hansens far hette Hans Andersen. Det kan ju förhålla sig så att Ludvig Bernhard både har använt sig av efternamnet, enligt patronymikon, dvs. Hansen efter faderns förnam och Andersen, dvs. svenskt Andersson, enligt faderns efternamn. Om det är så kan den Ludvig Andersson som står som far till Mathildas dotter, vara samma person som Ludvig Bernhard Hansen.

Med vänlig hälsning
Lars Svenningsson DIS Sverige
lars.svenningsson@glocalnet.net
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Des 2004 06:49:14

InnleggSkrevet: 25 Nov 2008 12:00:39    Tittel: Re: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

Her er fam. i 1900

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1 7&filnamn=f00301&gardpostnr=8025&personpostnr=215327&merk=215327#ovre
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 07:42:38

InnleggSkrevet: 25 Nov 2008 12:13:35    Tittel: Re: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

Konfirmasjon Olga Charlotte pike nr 31
Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 11 (1895-1917), Konfirmerte 1900, side 32.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=583&idx_id=583&idx_l istetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-33
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Nov 2008 12:52:30    Tittel: Re: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

Stort tack Carsten Henrik!

Det var snabbt svarat! Nu vet jag att Mathilda och L B Hansen verkiligen var gifta och vilka barn de hade förutom Olga.

Varma hälsningar
Lars Svenningsson
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Nov 2008 13:03:54    Tittel: Re: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

Tack Solveig!

För ditt snabba svar och bilden av ministerialboken för Olgas konfirmation. Den har jag nu klippt ut och sparat tillsvidare.

Vilken snabb respons man får i broderlandet Norge! Toppen! Very Happy

Varma hälsningar
Lars Svenningsson
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Jul 2010 10:25:03

InnleggSkrevet: 04 Jul 2010 10:45:26    Tittel: Re: Hjälp att finna Ludvig Bernhard Hansen Svar med Sitat

Jeg så din mail fra 2008 angående L B Hansen. Jeg har blant annet et bilde fra 1939 hvor Mathilde Hansen og andre familiemedlemmer fra L B Hansen 1. og 2. ekteskap er avbildet. Har opplysninger om Olga Charlotte's halvsøster Johanna og hennes familie i Norge og USA. Ta gjerne kontakt.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet