Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 11 Des 2004 07:07:08

InnleggSkrevet: 06 Apr 2009 12:22:19    Tittel: Korrekturlesing Svar med Sitat

Nå har jeg fått tilsendt utskrifter som skal korrekturleses, og det har ført til ulike problemer, bl.a. synes jeg ikke registreringsbeskrivelsen er fyllestgjørende for hva vi korrekturlesere skal gjøre. Så jeg hasrbegynt å skrive en forkortet og utdypet versjon av infoen med klipp fra registreringsinstruksen.

Det første probleme oppsto da jeg skulle velge program for å lese CD-ene med kildemateriale. Jeg måtte ha et program som:
1. viste filnavn og bilde samtidig
2. Kunne snu bildet 90 grader
3. Kunne forstørre og flytte utsnitt

Blant mine program kunne Picasa 3, som kan lastes ned fra http://picasa.google.com gjøre dette best. Men det tok meg noe tid å finne ut av.

Er det noen flere korrekturlesere her?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 06 Apr 2009 15:02:01    Tittel: Re: Korrekturlesing (Kristiania 1923) Svar med Sitat

Kari, filnavnet står på selve bildet, så du trenger ikke å se filnavn og bilde samtidig!

Vi har en egen mailadresse vedr. KraFT, Very Happy og jeg har videresendt din mail dit, så du får nok svar så snart noen får gått gjennom den.

Det er ingen andre korrekturlesere av KraFT her på Slektsforum. Du er den første som er i gang på den måten du skal jobbe.

Jeg foreslår at du i fortsettelsen sender epost til kraft@oa.disnorge.no slik at du får svar på spørsmålene dine fra Lars eller Liv.

Med vennlig hilsen
DIS-Oslo/Akershus KROA
Laila N. Christiansen
Koordinator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:03:30

InnleggSkrevet: 07 Apr 2009 20:24:39    Tittel: Re: Korrekturlesing Svar med Sitat

Hei!

Jeg jobber ikke med korrekturlesningen, men med selve registreringen. Der skal også bildene vises, snus, forstørres, og forskyves.

Jeg har veldig god erfaring med programmet XnWiew som kan lastes gratis ned fra nettet.

Det er meget raskt, og dersom man under "Option", "View" krysser av for "High quality zoom" både for "Reduce" og "Enlarge" er også billedkvaliteten utmerket.

mvh

Bjørn Haaland Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet