Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mai 2006 10:02:29

InnleggSkrevet: 30 Jul 2009 23:23:26    Tittel: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Olai Andersen døde Ruud Østre i Trøgstad 1905.

Født på Dillevig i 1834. Foreldre Anders Olsen og Birthe Pedersdatter.

Har fått muntlig opplysninger om at han skulle ha 1 eller 2 barn, men har ikke funnet noen i KB.

Noen som har noe på denne personen.

Odd Kjetil
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Aug 2009 13:56:42    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Har funnet en dåp, som kan stemme, men er ikke sikker.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3060&idx_id=3060&uid =ny&idx_side=-97 nr. 58
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2007 07:35:28

InnleggSkrevet: 02 Sep 2009 18:50:19    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei !
Olai Andersen født 27 juni 1834 - døpt 6. juli 1834 Trøgstad.
Foreldrer : Anders Olsen og Berte Pedersdatter - Dillevig.
Kilde : ministerialbok Trøgstad 1815 - 1844 , fødte / døpte.

Mulig dette er " din " Olai , men klarer ikke å tyde farens navn.
Olai Andersen f 27. juni 1834. Konfirmert 26. september 1847. Gård : Anonrud , Trøgstad.

F.T. 1865 Trøgstad - Gård Anonrud :
Anders Olsen 57 år født Hadeland.
Ragnhild Christiansdatter 43 år født Trøgstad + hennes barn + felles sønn , - Johan 2 år og hans datter Maien 19 år.

Kilde FamilySearch :
Anders Olsen og Berte Pedersdatter viet 26.okt 1833 Trøgstad. ( Anders far : Ole Eriksen )

Anders Olsen og Ragnhild Christiansdatter viet 2. jan 1864 Trøgstad ( Anders far : Ole Eriksen )
Dette ble litt utenom ditt spørsmål egentlig . . . . .

Hilsen Mona
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Sep 2009 19:36:13    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei

Olai Andersen født 27 juni 1834 - døpt 6. juli 1834 Trøgstad.
Dette er rette Olai.
Etter sigende skal han ha fått et barn, men jeg kan ikke finne noen som passer.
Den som er nevn over, passer ikke, da det er den andre du har funnet.
Olai døde forøvrig i 1905, i Trøgstad, hadde det vært mulig å finne et skifte etter han, hadde en vel funnet ut om det stemte med at han hadde et barn eller to..
Maien, som er nevn i FT 1865, er forøvrig min oldemor.

Odd Kjetil
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Okt 2010 17:55:14    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei

Har nu funnet skift etter Olai Andersen

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10041004200369.jpg

Det er litt vansklig å forstå, men er spesielt intresert i om noen kan få noen mening i det som står øverst op annen side. ( det som omhandler søsknene og deres barn)
Har selv store problemer med å lese mere enn noen få ord og setninger. Håper noen klarer det.

Odd Kjetil
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 03 Okt 2010 20:48:37    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei Odd Kjetil.

Da har jeg tydet det meste som jeg tror er interessant for deg, men det er leselig det meste bare man tar tiden til hjelp.

Jeg har klippet ut deler av skifte for å vise hvor jeg har begynt og hvor jeg har avsluttet.

Her er min "tyding" med forbehold om noen "bokstaver" feil, men betydningen skulle bli den samme Confused Smile

Skifteforvalteren opøyste at han stod i korenspodance med Myndighetene i Arendal angaaende Peder Andersen, som sansynligvis er identisk med en ? avdød Person af dette navn, uden at Skifteforvalteren endnu havde faaet det paa det rene, men denne person ved sin død efterlod sig arveberettige Livsarvinger. Saavidt vides var Peder Andersen, arvingen i boet, ugift og Tømmermand. Den i Registreringen for Ellen Karoline Andersdatter og mand opgivne Adresse skriver sig fra for 3 aar siden. De har formentlig(formontlig) Börn. Maren Andersdatter blev neppe lovformelig skilt fra sin Mand, denne reiste først til America, og senere reiste hun til America med en annen Mand. Hendes Mands Navn var de mödendes ubekjndt, ligeledes hvor de boede paa Modum. Han var Agronom, för han giftede sig, og muligens vil Johan Wiig, ? i Trögstad kunne oplyse hans Navn. Da Maren Andersdatter reiste til America, havde hun vistnok 4 Börn, af disse tog hun formodentlig en liden pige med til America, medens afdøde Olai Rud har opfostret et av Börnene, en datter Marie der døde ugift for et par Aar siden i Christiania og har efterladt sig en uægte 2 Aars gml. Pige, der forsörges for Christiania Fattigvæsens Regning paa Nadderud i Baastad. De to andre Börn efter Maren Andersdatter var 2 gutter, og der kan være en Mulighed for, at disse opholder sig i Christiania. Værgen vil bl.a. sende henvendelse til Petrine Rud, Trögstad, som muligens kjente Forholdet, er at faae oplyst det hele Forhold med Marens Börn og hende selv.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Okt 2010 21:50:45    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei Lillian, og takk for oversettelsen.
Dette kan nok stemme bra, med unntak av at guttene ikke var i Oslo, men en på Gran, Hadeland og den andre i Hole kommune.
Elstedatteren til Maren ble med til USA, den yngste ble værende i Trøgstad, frem til litt før 1900. Har kun funnet en sønn, Carl Fredrik født Aug. 1902 på Rikshospitalet.Hun døde Jan.1904
Ved hennes død står det at hun har en pike, bortsatt til Spyddeberg, i dødsfallmeldingen, dette tiltross av at vi kun har funnet en sønn.
Question

Adressen til Elen Karoline Hadde også vært moro og ha, den bør jo være i USA og trolig i WI.
Har ennu ikke funnet henne igjen, hvorenn hun er.

Odd Kjetil
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 03 Okt 2010 22:23:41    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

Hei Odd Kjetil.

Jeg bare tydet skiftet - hvor du har funnet dem blir noe annet Wink Teksten i skiftet er jo med mange "formodentlig" så det var vel ikke så enkelt å finne dem igjen den gangen.

Hvor har du funnet at Ellen Karoline også reiste til Amerika?

For evt. å finne ut av Maren og datterens videre sjebne i Amerika kan du legge ut en etterlysning på linken vår til Emigrasjon og andre land - mange flinke folk som finner det utrolige der - Margit er god Smile Da bør det være en alder eller fødselsår på Maren.

Ser forøvrig at jeg har noen "skriveleifer", men om jeg retter det så får det ingen endring av innholdet Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2010 11:21:46    Tittel: Re: Olai Andersen f. 27 jan. 1834, Trøgstad Svar med Sitat

At Ellen Karoline reiste til USA har jeg fra dødsfallsprotokollen ang. Olai, der det står at han har 2 søstre i Amerika.
Det var totalt 4 søstre, men 2 er allerede døde i Trøgstad

Kjetil
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet