Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 23 Okt 2009 10:50:49

InnleggSkrevet: 10 Nov 2009 23:23:07    Tittel: Dorthe Marie Arnesdatter Jødal, f. 1804 i Ullensaker Svar med Sitat

Min tipptippoldemor Dorthe Maria Arnesdatter Jødal skal være født i 1804 i Ullensaker, men lar seg ikke gjenfinne i kirkebøkene. Kanskje er hun ikke fra Ullensaker. Hun har kanskje for eksempel bare tjent på Jødal. Ettersom hun ikke gjenfinnes i kirkebøkene (hvertfall ikke så langt), kommer jeg ikke bakover i hennes linje.

Hun skal ha giftet seg med Lars Halvorsen Kyken i 1828 (også han født i 1804)

Under er kilder og opplysninger funnet i kirkebøker:

Ifølge kirkebøkene er det ikke født noen Dorthe Maria Arnesdatter i Ullensaker i 1804. heller ikke 1803 eller 1805.
I 1804 er det døpt en Dorthe Maria Larsdatter Wettal 29/1. Foreldre: Lars Larsen Wettal og Ane Gudmundsdatter.
I 1805 er en Dorthe Maria Amundsdatter døpt 13/1. Foreldre: Amund Xphersen Døhlie og Boel Bottolfsdatter. (Det er rimelig å anta at denne Dorthe Maria kan være født i 1804.)

Døpte 1826 i Ullensaker;
Uægte Amund, født 11/8-1826, døpt 8/10-1826 (min tippoldefar)
Foreldre: Ungkarl Lars Halvorsen Kykken og Pigen Dorthe Maria Arnesdatter Jødal. Begges 1ste Leiermaal.

Gifte 1826 (Klokkerbok) Ullensaker:
Ungk. Lars Halvorsen Kyken, 22 år og Pige Dorthe Maria Arnesdatter, 22 år.
Forlovere: Ole Larsen og Hans Ingelsen
Vielsesdagen: 5 januar 1828
Lysningsdato: 6. oktober.
(Har brylluppet blitt utsatt to år?)

Gifte 1826 (Ministeralbok) Ullensaker
Ungkarl Lars Halvorsen Kykken, 22 år og Pigen Dorthe Maria Arnesdatter Jødal, 22 år
Forlovere: Ole Larsen Jødal og Hans Ingelsen Jødal
Vielsesdag: 10. juli 1829
lysning: 6. oktober

Jeg finner ikke Dorthe Maria Arnesdatter blant konfirmantene i Ullensaker.
Hun er ikke oppført under gården Jødal - man skulle derfor tro hun tjente der da Amund ble født og da hun giftet seg.
Arne er et forholdsvis lite brukt navn i Ullensaker.

Dette med giftermålet og de ulike datoene er underlig.

Er det noen som kjenner til Dorthe Marie Arnesdatter, f. 1804? Kanskje burde jeg legge ut etterlysning i hele Akershus, og ikke bare Ullensaker, ettersom det er en viss grunn til å tro at hun ikke er født der?

Vennlig hilsen Åse Markussen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mai 2009 02:32:02

InnleggSkrevet: 10 Nov 2009 23:43:02    Tittel: Re: Dorthe Marie Arnesdatter Jødal, f. 1804 i Ullensaker Svar med Sitat

Det hadde vært fint om du kunne linke opp disse opplysningene. Det kan finnes informasjon i disse kildene som kan være verdt å kikke på.

Vigdis
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mai 2009 02:32:02

InnleggSkrevet: 11 Nov 2009 00:00:51    Tittel: Re: Dorthe Marie Arnesdatter Jødal, f. 1804 i Ullensaker Svar med Sitat

Her er vielsen i kirkeboka. Året i vielsesdatoen er rettet fra 1828 til 1829.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 13 (1815-1835), Ekteviede 1826, side 422-423.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid =ny&idx_side=-214

Og her er vielsen i klokkerboken:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Ekteviede 1826, side 424-425.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7646&idx_id=7646&uid =ny&idx_side=-216
Her er det tydelig at datoene for vielsen er ført inn med en annen penn. Det er flere som har "utsatt" vielsen på den samme siden.

Det kan virke som at de har løpt til presten i "panikk" og tatt ut trolovelse / lysning i forbindelse med at barnet skulle døpes, og så har det kommet noe i veien for vielsen, eller de har bare "glemt" det av. Jeg er tilbøyelig til å tro at den siste oppgitte datoen den 10. juli 1829 er den rette pga av korrigeringen i kirkeboken.

Vigdis
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Nov 2009 21:56:47    Tittel: Re: Dorthe Marie Arnesdatter Jødal, f. 1804 i Ullensaker Svar med Sitat

Hei
Problemet mitt er ikke så mye knyttet til omstendighetene rundt forlovelse og eksteskap som til hvem hennes foreldre var.

Det er ingen Dorthe Maria Arnesdatter født i Ullensaker i 1803 1804 eller 1805. Derimot, som nevnt, en Dorthe Maria Amundsdatter. Hadde det ikke vært for de håndfaste opplysningene om at min Dorthe het Arnesdatter i 1826 og 1828/29, er det fristende å tro at hun ikke var født i Ullensaker men et annet sted.

Folketellingen for 1801 i Ullensaker viser noen få Arne'r hvorav to kan være mulige fedre aldersmessig - husmenn som ikke nevnes i bygdebøkene.

Hmmm - litt håpløst.

Hilsen åse M
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Nov 2009 22:37:05    Tittel: Re: Dorthe Marie Arnesdatter Jødal, f. 1804 i Ullensaker Svar med Sitat

Problemet er løst. Jeg fant Dorthe Maria og Lars i 1965-tellingen for Nes - de flyttet dit. En slektsforskervenninne lette videre derfra og fant opplysninger under innflyttede til Nes som viste fødselsdato for Dorthe til 1803. Da fant hun Dorthe under døpte Ullensaker 1803 (et tydeligvis skarpere blikk enn jeg har hatt) -

(side og innførselsnr. mangler, finnes på vestre side, 3. rad):
1. Mai: Dorthe
Foreldre: Arne Christophersen Ormstadeje og Hustrue Malen Xphrsdtr.
Faddere: Ole Ormstad, Ole H (resten dekket av blekkflekk), Mari Ormstad, Kari Egner
Her sto det ingenting om at hun heter Marie:

Så nå går det an å lete videre bakover. Morsomt.
Takk også til Vigdis for gode innspill underveis.

Hilsen Åse Markussen
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet