|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 06 Jan 2005 01:32:17 Innlegg: 140 Bosted: SVEIO
|
Skrevet: 14 Nov 2009 11:04:21 Tittel: konvertering av 8mm film til digital (DVD) |
|
|
| Hei, jeg husker det var en artikkel i et nummer av Slekt og Data angående konvertering av 8mm til digitalt format. Jeg finner ikke denne artikkelen igjen. Jeg har flere ruller med film som er satt sammen til 15cm spoler, og har lyst til å forsøke å digitalisere disse selv. De eldste filmene er fra 1965. Jeg har både fremviser og digitalt videokamera selv. Om jeg skal sende disse til profesjonelle firma, er jeg redd det vil koste en formue, da det dreier seg om ganske mange ruller film. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 18 Nov 2004 11:28:39 Innlegg: 546 Bosted: KLØFTA
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 06 Jan 2005 01:32:17 Innlegg: 140 Bosted: SVEIO
|
Skrevet: 14 Nov 2009 19:57:40 Tittel: Re: konvertering av 8mm film til digital (DVD) |
|
|
Takk for svar. Men dette vil fordyre det med frakt osv., jeg hadde i første omgang tenkt å forsøke selv, derfor etterlysning etter artikkelen som sto i ett av Slekt og Datas medlemsblader. Dessverre kan jeg ikke finne artikkelen, da bladene er kommet bort under flytting. Må presisere at dette er vanlig 8mm film, ikke super8 eller Hi8. Men igjen, om ingen ting annet dukker opp skal jeg forsøke de to nevnte linkene du sendte.
John Rønnevik |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 10 Jan 2006 01:51:50 Innlegg: 2837 Bosted: SKIEN
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 19 Nov 2004 02:09:07 Innlegg: 80 Bosted: BERGEN
|
Skrevet: 20 Nov 2009 17:52:26 Tittel: Re: konvertering av 8mm film til digital (DVD) |
|
|
| Jeg skal se om jeg kan finne artikkelen over helgen. Multimediautvalget hadde nemlig en slik artikkel, både på hjemmesiden og kanskje i Slekt og Data. Jeg husker ikke om den gikk i detalje på hvordan du kan gjøre det selv, men den hadde flere referanser til aktører som kunne gjøre jobben for deg mot betaling. Jeg har selv fått gjort denne jobben med ca 30 store spoler, og det kostet meg ca 5000 kroner. Det var en kar på Rakkestad, men jeg vet ikke om han påtar seg slike oppdrag lenger. Du kan spørre han på e-mail: mail@pnf.no. Resultatet fikk jeg på mini-DV for å få best mulig oppløsning for senere redigering. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan laste opp filer til dette forumet Du kan laste ned filer fra dette forumet
|