Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 07:14:36

InnleggSkrevet: 06 Feb 2010 13:30:05    Tittel: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Jeg reiser i slutten av måneden til Salt Lake City og skal møte dem som er ansvarlige for systmet for registreringen av folketellingen 1875.

Har noen av dere kommentarer eller tilbakemeldinger som bør formidles, så legg dem inn i denne tråden, eller send en epost til 1875@disnorge.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 07:40:12

InnleggSkrevet: 07 Feb 2010 15:06:55    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Hei
Jeg lurte på hvor mange det er som har engasjert seg i registreringen av FT 1875 totalt. Er det noen oversikt på det?

Dessuten har jeg stort ønske om å få til en form for et merknadsfelt, hvor vi kan notere ting som ikke helt stemmer med "fasiten" F.eks kan det stå at et barn heter Kari Hansdatter, men avmerket som mann i kolonner for kjønn, eller som sønn i kolonne "Hva enhver er i familien." Eller det kan også være andre ting som trenger en "forklaring"
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Mar 2006 05:24:30

InnleggSkrevet: 07 Feb 2010 16:28:41    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Syns ofte det er vanskelig hvor det står sa inke eller invalid og definere dette da sinnsvag døv og blind er eneste mulighet.

Også at den engelske versjonen skulle gi mulighet for å gjenta yrke ; Hjeper faderen som kanskje må skrives hver gang.

Hilsen
Dagrun S Stepperud
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 11 Des 2004 02:57:46

InnleggSkrevet: 11 Feb 2010 14:37:39    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Hei,

Jeg har tatt opp dette med deg tidligere, men vil presisere viktigheten av å få tatt det opp med Salt Lake: Som korrekturleser har jeg flere ganger (senest i går) opplevd at det forkommer 'duplicate images' uten at de er i samme batch (og dermed ikke nødvendigvis fanges opp av den enkelte indexer). Det mest eklatante eksemplet på dette var da jeg korrekturleste nesten dobbelt antall navn i en kommune i Østfold ift det som er bokført i PDF-versjonen av FT1875. Jeg håper det vil finnes måter å luke ut slike dobbeltregistreringer, så at resultatet blir mest mulig entydig. Har andre korrekturlesere opplevd det samme?

Mvh
Magne Michaelsen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 18:10:34    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Til Anne -Lise

Jeg blogget om deltakelsen for litt siden og la lenke til det blogginnlegget her

Merknadsfeltet er nå kommet. Det fins bare ifor batcher etter at Østfold/Akershus er avsluttet. Det gjelder pt for Type1 registreringer. Der er det mulig å legge inn det man har behov for.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 18:12:10    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Til Dagrun

Merknadsfeltet er nå kommet. Det fins bare ifor batcher etter at Østfold/Akershus er avsluttet. Det gjelder pt for Type1 registreringer. Der er det mulig å legge inn det man har behov for.

Her kan du legge inn andre betegnelser enn de tre som godtas

Dette med gjentagelser er det flere meninger om, noen vil ha dem, andre ikke. Hva vi skal gjøre med det er jeg ikke helt sikker på.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 18:13:49    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Til Magne

Problemet ble drøftet mens jeg var i Salt Lake City. De vil undersøke materialet som er registrert. Denne jobben må gjøres manuelt.kemeldinger derfra etter hvert.

Regner med flere tilba
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:39:27

InnleggSkrevet: 23 Aug 2011 22:41:06    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

Det er merkelig stille på Dis om Ft. 1875. Jeg ble f. eks. tipset om at flere kommuner i Hedmark er blitt lagt ut på Familysearch og gjort søkbare der. At brukervennligheten ikke kan måle seg med Ft. 1865 på Digitalarkivet er en ting, men det rare er at "nyheten" ikke blir annonsert hos Dis på noen måte. Ifølge kildeoversikt hos Dis eksisterer ikke Ft. 1875 for flere av de kommunene som nå vitterlig ligger ute hos Familysearch. Var det ikke et samarbeidsprosjekt? Hvordan er publiseringa tenkt? Kun hos Familysearch? Eller vil filene også være tilgjengelige hos Dis?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Aug 2011 22:48:46    Tittel: Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen Svar med Sitat

ingen av resultatene vil komme på DIS sine sider. Men alt skal ut på Digitalarkivet slik at 1875 blir komplett. Det jobbes med det datatekniske for å få det til.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet