Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 04:05:14

InnleggSkrevet: 23 Feb 2010 23:15:39    Tittel: Hjelp til oppslag i Tysnes gard og ætt bd.4 side 726 Svar med Sitat

Kan noen med bygdebøkene for Tysnes hjelpe med å oppklare en sammenblanding av to forskjellige Lars Østensen?
Karmøy-boka for Åkra s.372-73 har en Lars Østensen på Åkra bnr 16-7 og sier (feilaktig) at han bodde på Klubben under Straum i Skjold i 1758.
Tysvær bd.4 s.86 under Lars Øysteinson Klubben gjør oppmerksom på denne feilen og henviser til Tysnes gards- og ættesoge bd.4 side 726, uten nærmere forklaring.
Mitt håp er at det kanskje der står noe som kan kaste lys over Lars Østensen på Åkra, og jeg vil være takknemlig om noen kan se etter for meg.
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 05:52:03

InnleggSkrevet: 24 Feb 2010 11:44:54    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Tysnes gard og ætt bd.4 side 726 Svar med Sitat

Hei Smile

På side 726 finner jeg flg som kan være av interesse:

Øystein Johannesson Våge,Husnes f. 1708 vart g. 1727 med Marta Larsdtr. Undarheim (Bogsnes), Kvinnherad (f. ca 1704, d. 1774)

Av barna nevnes bl a :

7. Lars f. 1747, soldat da han giftet seg med 1770 med enka Marta Pedersdtr. Bjelland, Kvinnherad, bor Bjelland.

8. Hans?, bor Klubben 1765, se der (Nese) (Hans var i så fall truleg fødd før foreldra kom til Tysnes).

Kilde : Tysnes Gards- og ættesoge, bind 4, side 726.

Jeg ser på hjemmesiden til Tysnes sogelag og finner i innholdsfortegnelsene over de 4 bindene at Klubben og Nese står omtalt i bind 1.

Jeg har ikke kjennskap til dette området men håper du fikk noe å nøste videre med Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 04:05:14

InnleggSkrevet: 24 Feb 2010 12:21:58    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Tysnes gard og ætt bd.4 side 726 Svar med Sitat

Takk for hjelpen.
Jeg tror vi kan være på riktig spor her.
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet