Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Nov 2008 06:49:54

InnleggSkrevet: 03 Mar 2010 17:15:03    Tittel: Hjelp til tyding av gårdsnavn samt en fødsel Svar med Sitat

Hei, jeg søker hjelp til å tyde to gårdsnavn. Det første gjelder en fødsel i 1777, Thore sønn av Anders Knudsen og Ingebor Jonsd. Jeg har tydet det til Ødenæs, men trenger en bekreftelse:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid =ny&idx_side=-218

Far, Anders Knudsen, iflg oppl i et skifte (1785) arbeidet han på Koboltverket i Modum, men var født 1747 i Haug, Norderhov. Hans kone kommer fra Kroksrud i Lunder, Norderhov.

Det andre gårdsnavnet er i en konfirmasjon i 1786. Jeg tror sognet skal være Nykirke, men ikke sikker. Konfirmant nr 20 Gulbrand Andersen, 15 år:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid =ny&idx_side=-257

Jeg har også søkt fødsel etter den samme Gulbrand, som skal være 30 år i 1801 iht et skifte. Han er sannsynligvis født i Norderhov. Jeg har funnet en kandidat født på gården Hurum i Hole og døpt 28. okt 1770, men hvordan skal en få bekreftet opplysningene når mor er kun oppført som Anders Knuthsons kone:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid =ny&idx_side=-25
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mar 2005 12:58:10

InnleggSkrevet: 07 Mar 2010 21:07:44    Tittel: Re: Hjelp til tyding av gårdsnavn samt en fødsel Svar med Sitat

Hei,

Jeg er enig i at fødested for Thore i 1777 er garden Ødenæs og da Gulbrand ble konfirmert i Nykirke 1786 var de bosatt Schuderud.

Den Gulbrand du fant født på Hurum i Hole er høyst sannsynlig 'din' Gulbrand.

Anders Knudsen og Ingebor Jonsd ble trolovet 25 juni 1770 i Norderhov kirke nederst side 212a og viet samme sted 9 september samme år midt på side 215a

Dette er vel mer enn navnelikhet med de du søker, tror du ikke ?

Kjell H.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Nov 2008 06:49:54

InnleggSkrevet: 08 Mar 2010 13:45:58    Tittel: Re: Hjelp til tyding av gårdsnavn samt en fødsel Svar med Sitat

Hei Kjell og takk for svar!
Jeg regner med at "Schuderud" er identisk med "Skuterud", gård nr 68 i Modums historie bind V? Det passer med at eieren måtte gi fra seg gården pga Modum Blåfarveverks gruver.
Anders Knudsen arbeidet jo der i 1785 iflg et skifte. og jeg regner med at de bodde der.
Jeg var usikker mht til Gulbrand pga manglende navn på moren.
Igjen, takk for hjelpen.
mvh Per
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet