Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Apr 2005 06:38:04

InnleggSkrevet: 05 Mar 2010 10:09:00    Tittel: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Noen som kan hjelpe meg med en liten nøtt?

Fra Andebu bygdebok under Østre Gallis Bnr 1 http://andebu.info/tema/bygdebok/gallis.htm#101 :
Sitat:
Kristen Sørensen 1740—66. F. 1699, d. 1766. Fikk bygselbrev av lagmann Claus Huitfeldt i 1740. G. m. Gunhild Hansdatter, søster av Anders Laug i Hedrum; hun døde 1737.
(Deres første barn: Marte f. 1723.)

Jeg prøver å finne Gunhilds far Hans, via Anders Laug i Hedrum. Men han finner jeg ikke. Heller ikke gård/plass som heter "Laug" i Hedrum.

Takknemlig for all hjelp til å spore opp Anders, Gun(h)ild og deres antatte felles far Hans.

mvh Tore
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 15:31:29    Tittel: Re: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Opplysningen om Gunhilds bror "Anders Loug i Herums Sogn" skriver seg fra skiftet etter Gunhild, der han var innbudt til å være til stede på barnas vegne. Han fikk også tilsyn med arven til Gunhilds barn.

Det er ugreit å plassere Anders, da det - som du påpeker - ikke er kjent noe sted "Loug".

Det er imidlertid kjent ett søskenpar Anders Hansen og Gunhild Hansdatter i passende alder. Det var skifte etter Marte Torgersdatter på Bergan Øvre i Hedrum 26. april 1706, og hun etterlot ektemannen Hans Pålsen og barna Hans (21), Anders (16), Gunhild (11), Berte (9) og Pål (4). Det er uvisst hvor denne søskenflokken ble av. Det er ikke noe som direkte peker mot at vi har Anders Hansen "Loug" og Gunhild Hansdatter Gallis her, men muligheten kan ikke avskrives.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Mar 2010 07:08:24    Tittel: Re: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Takk for svar, Kristian.

Ja, jeg sliter med å plassere Gunhild Hansdatters foreldre. Marte Torgersdatter og Hans Pålsen som potensielle foreldre er nok foreløpig for tynt dokumentert til annet enn å sette dem "til observasjon"

Så får jeg bare håpe at det dukker opp noen nye ledetråder. Har et svakt håp om at Loug/Laug er feilskrift for det riktige stedet i Hedrum, kanskje f.eks. Houg/Haug e.l.

----------------------------------------------------------------
Yesterday is History. Tomorrow is a Mystery.
Today is a Gift. That’s why we call it The Present Smile
----------------------------------------------------------------
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 09 Mar 2010 09:38:50    Tittel: Re: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Kanskje det er gården Løve, kalt Lauve hos O. Rygh? Navnet skal visst henspille på løv, lauv, og da kan det gjerne blitt stavet Laug og Loug Smile

Mvh
Linda W
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 09 Mar 2010 20:47:43    Tittel: Re: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Linda Wathne skrev:
Kanskje det er gården Løve, kalt Lauve hos O. Rygh? Navnet skal visst henspille på løv, lauv, og da kan det gjerne blitt stavet Laug og Loug.

Laug/Loug er ikke noen stavemåte jeg har sett brukt om Løve/Lauve på denne tida - Løve, Løffue var mer vanlig, og jeg har i utgangspunktet litt vanskelig for å tenke meg hvordan g'en skulle komme inn i skriftbildet når det ikke er noen g i uttalen.

Men sett nå mine tanker til side. Forslaget er ikke dumt, og det faktum at det fantes en Anders Hansen (ca. 1687-1759) på Lauve, gjør det hele svært interessant.

Ifølge Hedrum bygdebok skal Anders Hansen på Lauve være identisk med den 15-årige Anders Hansen som er registrert på Hagtvet i Hedrum i 1701-manntallet. Han er der registrert med mora Borild Bertelsdatter og broren Bertel Hansen (38).

Atter ifølge Hedrum bygdebok var Borild Bertelsdatter gift med Hans Henriksen (ca. 1621-ca. 1700) på Fjære i Hedrum, senere på Hagtvet. Foruten sønnene Bertel og Anders nevnes barna Henrik (d. 1693 på Lauve), Ingeborg (gift med Tommes Jansen Boveng) og Inger (gift med Anund Iversen på Fjære). Men ingen Gunhild. Så vidt jeg forstår bygdeboka, kjennes ikke noe skifte etter verken Hans Henriksen eller Borild Bertelsdatter. Det åpner for at det kan ha vært flere barn.

Oppgaven må altså bli å bevise enten at

1) "Anders Loug" virkelig var identisk med Anders Hansen på Lauve, og slik utlede at Hans Henriksen og Borild Bertelsdatter hadde ei hittil ukjent datter Gunhild.

eller at

2) Hans Henriksen og Borild Bertelsdatter også hadde ei datter Gunhild, for deretter å anta at hun kom til Østre Gallis fordi Gunhild Gallis' bror "Anders Loug" kan passe med Anders Hansen på Lauve.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Mar 2010 10:57:00    Tittel: Re: Hedrum - Anders Laug - Bror til Gun(h)ild Hansdatter ? Svar med Sitat

Dette var kjempeinteressant! Ser det nå i Andebu/Hedrum bbok. Lauve er absolutt en mulighet som må forsøkes utdypet.

Via Google har jeg oppdaget at det finnes en Louw/Loug slekt bl.a. i Skien & Hof (Herstad i Hof). Så muligheten for at Anders Hanssen Loug som nevnes i 1730-årene tilhører denne slekten er også tilstede.

Noen som kjenner til utgivelse av en slektsbok for denne "Herstadslekten"?

mvh Tore
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet