Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 04:05:14

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 15:07:57    Tittel: Hjelp til oppslag i Kvh om Hemming Torkelsen skoleholder Svar med Sitat

Sier bygdeboken noe om ham og om det evt kan være han som bodde på Lindås i Valestrand i sitt 2. ekteskap?
Se detaljer i etterlysning under Sveio her:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=86137

Jeg ville også være takknemlig om noen kunne hjelpe med bygdebok-oppslag ang gårdene Bjelland og Våge i Kvinnherad (se tidligere etterlysninger under Kvinnherad).

Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Mai 2008 07:59:50

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 17:44:11    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Kvh om Hemming Torkelsen skoleholder Svar med Sitat

Den 8 jan 1769 gifter Hemming Torchelsen og Anna Tolleivsdatter seg i Kvinnherad.

Hemming Torchelsen Biellands døyper Elj (Eli) 23 sep 1769 i Kvinnherad: Lenke

Hemming Torchelsen Biellands døyper Ana 23 mar 1777 i Kvinnherad: Lenke

Hemming Biellands døyper Marite 30 jul 1774 i Kvinnherad Lenke

Hemming Bielland døyper Malene 27 mar 1768 i Kvinnherad. Hun er oppkalt etter moren, som døde våren 1768.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 19:11:44    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Kvh om Hemming Torkelsen skoleholder Svar med Sitat

Takk for utmerket hjelp, Gaute.
De tre første barna du nevner, har samme navn som de tre første Hemming Torchelsen er oppført med på Lindås i sitt 2. ekteskap. Fødselsår (for Marta og Anna, som har fødselsår oppgitt der) stemmer også ganske bra.
Malene, døpt 27. juli 1768, hadde jeg funnet tidligere, men kom i tvil om Hemming Bjelland og Hemming Torchelsen Bjelland kunne være samme person, siden Malene døpes bare 3 måneder etter at Hemming Torchelsens første kone Malene ble begravd 24. april 1768.
Men kanskje Malene døde i barselseng med datteren Malene, og at dåpen kom uvanlig sent???
Jeg har fra denne tiden ikke sett at en dåp ble foretatt så sent, men heller ikke at et barn fra et nytt ekteskap kom så tidlig...
Jeg finner ikke Hemming Torchelsens 2. ekteskap i Kvinnherad, så han kan ha giftet seg i et annet prestegjeld.
Et oppslag i bygdebøkene for Kvinnherad av en god hjelper kunne kanskje avklare familieforholdene.
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Mai 2008 07:59:50

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 21:22:48    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Kvh om Hemming Torkelsen skoleholder Svar med Sitat

Hei Sigmund!

Malene er døypt palmesøndag 1768 (27 mars) i Husnes kirke, ikke 27 juli , som du oppgir. Øverst til høyre.

Nå fant jeg ekteskapet mellom Hemming Torkelsen Bjelland og Anna Tollevsdatter Dahle den 8 jan 1769.
Nederst til høyre.

mvh Gaute
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2010 22:13:53    Tittel: Re: Hjelp til oppslag i Kvh om Hemming Torkelsen skoleholder Svar med Sitat

Fantastisk, Gaute!
Da er de to stk Hemming koblet sammen til én. Med navnet på hans 2. kone på plass levnes ingen tvil.
(Hvordan jeg kunne få palmesøndag 1768 til å bli 27. juli istf 27. mars da jeg slo opp i den historiske kalenderen, er sånne dumme glipp som dessverre skjer av og til, så takk for irettesettelsen!)
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet