Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 20 Jun 2010 06:38:04

InnleggSkrevet: 20 Jun 2010 19:24:37    Tittel: Opplysninger om Sigrid (Anker) Steen (1865-1937?) Svar med Sitat

I folketellingen av 1875 for Kristiania finner jeg følgende:

Bernt Anker Steen Husfader g Sorenskriver 1816 Ringsagers Prgj.
Jakobine Steen hans Kone g 1833 Kristiania
Claus Henrik Steen deres Søn ug 1854 Kristiania
Eigil Steen deres Søn ug 1858 Skogns Prgj.
Karen Louise Steen deres Datter ug 1861 Levangers Prgj.
Sigrid Steen deres Datter ug 1865 Levangers Prgj.

Eigil Berntsen Steen gjenfinnes i folketellingen 1900 således:

Eigil Berntsen Steen - Overretssagfører, Bankchef i privat Bank, Ordfører i Stenkjær, f. 1858
Fredrikke Steen, f. 1870
Erik Anker Eigilsen Steen, f. 1892

Sistnevnte Erik Anker Steen (1892–1972) ble orlogskaptein og forfattet flerbindsverket "Norges sjøkrig 1940-1945". Gift med Gunvor Aslaug Ruud (1899–1981). Deres datter Petra Fredrikke (“Bitle”) Coldevin Anker Steen (1920-1988) ble gift med Ole Henrik Lindeman Moe, mens lillesøster Sigrid Steen (1921-2001) ble katolikk (sikkert påvirket av sin grandtante og navnesøster, som vi skal se) og gikk i kloster.

Dette var en lang innledning. Mitt anliggende er å finne ut mer om den Sigrid Steen som ble født i Levanger 1865. Hun underviste i fransk i Kristiania, samarbeidet mye med datter av den franske konsul Fabre, madame Marie Virginie Valborg Cady de Navacelle (1857-1940), og ble katolikk.

Ifølge en nå avdød barndomsvenninne og klostersøster av den yngre Sigrid Steen, døde hennes ugifte grandtante i 1937, det var hun ganske sikker på (uten at det er noen garanti for at opplysningen er korrekt). Men det har jeg ikke klart å bekrefte. Jeg har heller ikke funnet noe bilde av gamle tante Sigrid.

Kan noen hjelpe meg med å fastslå dødsdato, gjerne også flere opplysninger, og veldig gjerne finne et bilde? Siden hun vanket mye i hjemmet til sin nevø Erik Anker Steen, vil jeg tro at eventuelt bevarte bilder av tante Sigrid kan være å finne hos en av hans etterkommere, men det kan også hende at hun underviste i fransk ved en skole i Oslo som kan ha bevart bilder av fordums lærerinner?

Vennlig hilsen
Jan Frederik Anker Solem

Sist endret av dn19013 den 30 Jun 2010 13:48:21, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 11 Okt 2009 09:12:44

InnleggSkrevet: 29 Jun 2010 22:22:24    Tittel: Re: Opplysninger om Sigrid (Anker) Steen (1865-1937?) Svar med Sitat

Hei!

Min mormor gikk å lærte fransk av noen nonner i nærheten av Uranienborg, jeg skal prøve å spørre min mor om mer eksakte opplysninger. Selvom det nok var etter Sigrids tid, så kan det jo ha vært samme søsterorden og at det finnes et arkiv med mer info Smile . (Mormor var født 1902, og hadde fransk som hobby helt til hun døde i 1984.)

Mvh Elisabeth
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Jun 2010 13:42:41    Tittel: Re: Opplysninger om Sigrid (Anker) Steen (1865-1937?) Svar med Sitat

Elisabeth Arnesen Wahl skrev:

Min mormor gikk å lærte fransk av noen nonner i nærheten av Uranienborg, jeg skal prøve å spørre min mor om mer eksakte opplysninger. Selvom det nok var etter Sigrids tid, så kan det jo ha vært samme søsterorden og at det finnes et arkiv med mer info Smile . (Mormor var født 1902, og hadde fransk som hobby helt til hun døde i 1984.)

Takk for det! Det var helt sikkert på Katarinahjemmet din mormor gikk og lærte fransk. Og det var nettopp der Sigrid Steens navnesøster og grandniese trådte inn på 1950-tallet og tok navnet sr. Marie Kristin. Sr. Marie Kristin (Sigrid Steen d.y.) døde i 2001. Jeg antar at Sigrid Steen d.e. var en flittig gjest der etter grunnleggelsen i 1928.

Jeg har allerede foretatt noe nonneminnegranskning på Katarinahjemmet, og det er takket være søstrene der at jeg i det hele tatt er kommet så langt. Men min viktigste informant sr. Mildri døde dessverre tidligere i år, slik at jeg ikke fikk stilt henne flere spørsmål.

Hilsen Jan Frederik
Mail: j.f.solem@gmail.com
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 20 Mai 2008 09:55:54

InnleggSkrevet: 01 Apr 2013 16:15:12    Tittel: Re: Opplysninger om Sigrid (Anker) Steen (1865-1937?) Svar med Sitat

Antakelig har du allerede funnet denne opplysningen, men jeg legger den inn her allikevel:

Sigrid Steen ble gravlagt på Vestre gravlund i 1953. Her er også søsteren Ragna gravlagt.

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/121223
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Mai 2013 20:12:36    Tittel: Re: Opplysninger om Sigrid (Anker) Steen (1865-1937?) Svar med Sitat

Helén skrev:
Antakelig har du allerede funnet denne opplysningen, men jeg legger den inn her allikevel:

Sigrid Steen ble gravlagt på Vestre gravlund i 1953. Her er også søsteren Ragna gravlagt.

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/121223

Takk! Jeg kjente ikke til denne kilden, bare "Gravminner i Norge" - der . Det er en god stund siden jeg fant ut av saken, men først nå falt det meg inn at det kanskje var på sin plass å dele mine funn - når jeg først hadde gått ut og spurt!

Ved å gå på Deichman og lese gjennom dødsannonser i Morgenbladet i ukene før, fant jeg dette i avisen 2. februar:

R.I.P.
Frk. Sigrid Steen,
min inderlig kjære søster,
gikk bort idag.
Oslo, 27. januar 1953
På familiens vegne.
Ragna Steen.
Rekviemmesse kl. 8 tirsdag 2. febr. i St. Olavs kirke.
Begraves kl. 13 fra kapellet på Vestre gravlund.

Jeg fant to bilder fra 1913 som meget mulig er av denne Sigrid Steen på Digitalt Museum:
http://www.digitaltmuseum.no/search?query=sigrid+steen+1913

Identifikasjonen baserer seg på at hun er eneste Sigrid Steen i folketellingen 1910 som synes å være passe gammel (48 år) til å passe med damen på bildet, i tillegg til at bosted (nær Valkyrie plass) og stand ("lever av sine midler") tilsier at hun kunne tenkes å gå til en fotograf på Karl Johan. Den nest yngste Sigrid Steen i samme folketelling er bare 30 år i 1913.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet