Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Sep 2010 03:05:35

InnleggSkrevet: 25 Sep 2010 15:16:18    Tittel: Hjelp! Nå står jeg bom fast! Svar med Sitat

Hei.
Er det noen som vet hvordan jeg kan finne foreldrene til Thor Halvorsen f. 1756 i Moss? Han bodde mest sannsynlig på Jeløya i Moss, noe som ble kalt/kalles kullebunden, kullebond.

Han flyttet så til Trøgstad, giftet seg der 29 mars 1785 med Gunbior Halvorsdatter. Jeg finner han ikke i Kirkebøker, dvs at jeg ikke kan tyde skriften.Han døde 16 september 1830 i Moss, men finner heller ikke dette i kirkebøkene. Kun på nettsiden Family Search. Han hadde 3 barn, mulig flere også.

De bodde en tid på Hersæter gård/husmannsplass i Trøgstad, men har ikke lykkes med å finne ut mer der heller. De må ha flyttet tilbake til Vestby kommune/Moss kommune. De er i alle fall gravlagt i Moss og vestby kommune, ifølge nettet. Alt taes imot med stor takk:)

Med vennlig hilsen

Hanne-Christine Brevig.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 01:00:21

InnleggSkrevet: 25 Sep 2010 18:16:49    Tittel: Re: Hjelp! Nå står jeg bom fast! Svar med Sitat

Iflg- FT 1801 bodde familien på Hersæter i Trøgstad.
Vielsen står i Trøgstad Mini I5, s.133 - hans kalles da Ungkarl Thor Halvorsen Ruud i Høland - g.m. Pigen Gunbiør Halvorsdatter Sendtved.
Iflg. Moss Mini I6, s.137 døde en Thor Halvorsen Kullebond, med oppholdssted Gjeløen, den datoen du nevner. Han var 74 år. Er du sikker på at dette er riktig person ?
Og hvor har du fødested og fødselsdato fra - dvs. hvilke sikre opplysninger har du ?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 25 Sep 2010 21:25:03    Tittel: Re: Hjelp! Nå står jeg bom fast! Svar med Sitat

Samme etterlysning ligger også her:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=397520#397520

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Sep 2010 03:05:35

InnleggSkrevet: 26 Sep 2010 13:20:06    Tittel: Re: Hjelp! Nå står jeg bom fast! Svar med Sitat

Takk for rast svar.

Jeg er sikker på at Thor Halvorsen Kullbond er rett mann. Kullebunnen er et kjent sted som er blitt nevnt av familien.

Fødselsåret hans regnet jeg ut fra folketellingen i 1801, og på FamiliySearch Record stod det at han døde i Moss. Jeg har funnet han i kirkeboken der, men ikke under fødsel. Det synes jeg er vanskelig å tyde.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 01:00:21

InnleggSkrevet: 26 Sep 2010 19:11:08    Tittel: Re: Hjelp! Nå står jeg bom fast! Svar med Sitat

Er du sikker på at det er han som gifter seg i Trøgstad i 1785 med Gunbiør Halvorsdatter ?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet