| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 31 Okt 2008 12:14:13 Innlegg: 519 Bosted: SANDE I VESTFOLD
|
Skrevet: 12 Apr 2011 10:20:19 Tittel: Merknader K: og E: |
|
|
Under mitt registreringsarbeid har jeg lagt til bokstaven K: foran alle merknader som er oppført i kirkeboken. Bokstaven E: foran de merknader jeg selv har lagt til. Ser nå i Kyrre at E: er nevnt, men ikke noe om at K: skal brukes.
Hvor jeg har fått denne ide fra kan jeg ikke huske. Bør jeg fjerne alle mine K:
Er det eventuelt mulig i statistikk til Augustus å fjerne alle K: med et tastetrykk eller må jeg slette en og en? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 07 Des 2004 12:44:36 Innlegg: 194 Bosted: KRISTIANSAND S
|
Skrevet: 12 Apr 2011 10:30:46 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
| Den K'en har du vel fra den første registreringsstandarden, 4G. Den er sløyfet i Kyrre. Du må nok slette den enkeltvis i Augustus, men noen stor "feil" er det vel neppe å beholde den. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 12 Apr 2011 10:38:38 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Takk for svar Knut Med 1228 registreringer blir det like mange tastetrykk. Mulig de blir stående da
Men nå vet jeg det til neste prosjekt jeg starter opp med.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03 Innlegg: 1569 Bosted: TRONDHEIM
|
Skrevet: 12 Apr 2011 13:35:45 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
| Dette kan fjernes på få tastetrykk hvis man kan bruke en tekstbehandler og "søk-erstatt"-funksjonen. Eksporter registreringen og åpne i f. eks. notisblokk. Søk etter "K: " og erstatt med "" (ingenting). Da skal alle forsvinne i et jafs. Importer så filen til Augustus igjen. Digitalarkivet godtar egentlig ikke filer som inneholder trekk fra gamle standarder, slik at dette anbefales å gjøre. Trenger noen hjelp er det bare å spørre. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 12 Apr 2011 13:48:28 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Tusen takk Per-Olav!
Ingen sak når en får så god hjelp. Trenger jeg hjelp til dette, så hører du fra meg igjen  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 15 Okt 2004 09:07:09 Innlegg: 1225 Bosted: HOLMESTRAND
|
Skrevet: 12 Apr 2011 14:20:19 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Hei!
...fra en som ikke registrerer kirkebøker (men leser korrektur), jeg registrerer kun folketellinger:
Hva gjøres i de tilfellene der man brukte K før?
Jeg ser det er brukt i kirkebokregistreringer jeg korrekturleser, men disse er jo registrert før den siste Kyrre-standarden kom så det er vei ikke "feil"?
Eller skal dette rettes ved korrektur? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03 Innlegg: 1569 Bosted: TRONDHEIM
|
Skrevet: 12 Apr 2011 14:27:16 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Hei
I stedet for å markere med "K:" skriver man bare merknaden slik den står i originalen. Når man leser korrektur ser vi helst at "K:" fjernes, så slipper filen å måtte gjennomgå mer arbeid under kontrollen som blir gjort før den sendes til Digitalarkivet. Uansett må dette bort før det legges ut, selv om filen er gammel. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27 Innlegg: 1406 Bosted: BERGEN
|
Skrevet: 12 Apr 2011 15:59:15 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
| Var ikke klar over dette. Men synes det var et dårlig påfunn. I mine første avskrifter var jeg grønn og ikke oppmerksom på det jeg ser som et viktig skille mellom K: og E:. Nemlig det at man ikke skal være i tvil om hva som står i originalen og hva som er egenmerknad. Med den nye praksisen i Kyrre legger man opp til usikkerhet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55 Innlegg: 1612 Bosted: KONGSBERG
|
Skrevet: 13 Apr 2011 14:20:15 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Merknader skrevet av presten i kirkeboken skrives i merknadsfeltet nøyaktig slik det står.
Merknader fra registrator starter enten med en E: eller de står i klammeparentes [].
Jeg synes ikke det er vanskelig å skille mellom dem. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27 Innlegg: 1406 Bosted: BERGEN
|
Skrevet: 13 Apr 2011 18:01:31 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
| Kanskje er det flisespikkeri, men forskjellen er at når man må bruke K: og E: tvinges man til å være nøyaktig og må foreta et valg hver gang. Når man nå i et tilfelle slipper å antyde hva det gjelder, er det lettere å gjøre feil og også skrive egenmerknad uten å antyde at det er det det er. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07 Innlegg: 2801 Bosted: TRONDHEIM
|
Skrevet: 18 Apr 2011 10:35:16 Tittel: Re: Merknader K: og E: |
|
|
Det er ikkje flisespikkeri... Eg er samd med Arild i at det var eit dårleg påfunn. Særleg dårleg er påfunnet når avskrifter vert "reinsa" for denne K:-en. Teiknet vart sett inn for å sikre presisjon, og noko av dette forsvinn.
Det er snakk om detaljar som gjeld einskildpersonar - altså nokon i slekta til nokon. For ein ættegranskar kan slike detaljar vere viktige. For dei som granskar utviklingstrekk på bygde- eller region-nivå, og berre brukar statistiske uttrekk frå databasane, er K:-en sannsynlegvis uvesentleg.
Anar vi ei interessekonflikt mellom faghistorikarar og amatørar? |
|
| Til Toppen |
|
 |
|