Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Des 2010 10:35:28

InnleggSkrevet: 13 Mai 2011 22:46:48    Tittel: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Min kones oldemor, Marie Eline Viik, er født 20.12.1864. Hun er nevnt i kirkeboken i Stryn prestegjeld, 1862 -> 1877, oppslag 68, barn nr. 7 i 1865. Hun blev døbt 29.01.1865.
Hendes foreldre er Jakob Mathissen og Siri Monsdatter, og hvis jeg ikke tolker helt feil bodde de på Viik.
Jeg har funnet farens fødsel og han er født på Viig i Innvik sogn, 28.03.1838.
I folketellingen i 1865 er familiens bosted oppgitt som Tonning i Stryn.
Jeg ville like å vite i hvilken kirke min kones oldemor er blitt barnedøbt, men det står ikke spesifisert i ministerialboken i Stryn prestegjeld. Kan man på grunnlag av at bostedet antagelig er Viik, og at faren opprinnelig var fra Viig i Innvik sogn, konkludere at pilebarnet er blitt døbt i Innvik kirke i Stryn prestegjeld?
Jeg har funnet hennes konfirmasjon og den er spesifisert til Innvik kirke.
Men hendes knap 3 år yngre søster og en nok et par yngre bror er begge født på Tonning i Stryn.
Stedsnavnet Tonning har jeg funnet på Gule Siders Norgeskart - det skal ligge midt i tettstedet Stryn, men hvor ligger Viik? Og er Marie Eline blitt døbt i Innvik, Nedstryn eller kanskje Oppstryn kirke? Så vidt jeg har kunnet se var alle disse 3 kirke i bruk i 1865.
Mange takk!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Mar 2005 02:28:57

InnleggSkrevet: 14 Mai 2011 12:29:29    Tittel: Re: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Disse 3 barna er sikkert døbt i Nedstryn kirke, Vik er nabogården til Tonning.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Mai 2011 12:42:40    Tittel: Re: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Jacob M. sine foreldre var fra Tonning og Wiig, Mathias Andersen Tonning gift 25/3-1833 med Eli Johnsdatter Wiig, hennes fam var på bruk nr 1 på Vik og hans fam er på bruk nr 9 på Tonning.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mai 2006 06:36:11

InnleggSkrevet: 22 Mai 2011 21:00:46    Tittel: Re: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Hei.
Her er det kansje mulig å få litt hjelp ser eg. Har notert meg att Marie Eline har to
søsken, Elianne og Mons. Elianne vart gift og buande i Stryn og fekk så to barn som
eg veit om. Har nokon kjennskap til desse to, og hadde dei søsken. Er også interisert
i opplysninger om Marie Eline og Mons. Kven dei var gift med, etterkommere osv.

Er enig med Rune at dei truleg var døypte i Nedstryn kirke, då dette er nermaste kirke
til der dei budde, og både Tonning og Vik høyrer til Nedstryn sogn. Stryn prestegjeld
vart utskilt frå Innvik prestegjeld i 1842. Før dette høyrde Stryn under Innvik.
Derfor er faren, som er fødd i 1838 frå Innvik prestegjeld. Garden Viig, Viik, Wiig er
samme gard, og skivast idag Vik.

Odd.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Mai 2011 13:04:17    Tittel: Re: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Marie Eline gifter seg 13/1-1906 Borgerlig i Stryn med Ole Pedersen Bakkeløkken 1871, jeg finner de i 1910 i Heddal herred på Grønvoldfos st. med mange barn, Ser at Mons 1870 flytter til Bergen i 1902 og jeg finner han i Bergen i 1910 som politikonstabel og bor i lille Øvregate 32 med kone og flere barn, ser at han dør 10/2-1948, her kan du spørre etter dødsmeldingen på Digitalarkivet, Statsarkivet i Bergen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mai 2006 06:36:11

InnleggSkrevet: 23 Mai 2011 20:13:23    Tittel: Re: Lokalgeografisk kunnskap i Indre Nordfjord-distriktet? Svar med Sitat

Takk for det. Elianne finn eg nok ut av når eg får litt tid på meg.

Odd.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet