Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 11:44:36

InnleggSkrevet: 31 Aug 2011 19:06:39    Tittel: Etternavn eller bosted? Svar med Sitat

Jeg har lagt inn dette spørsmålet i Digitalarkivets forum, men gjentar det her:

Jeg registrerer kirkebok for Bjelland, Vest-Agder, 1887-1923. I dåpslista er det i rubrikken "Forældrenes fulde Navne" bare oppført fornavn og patronym (med noen unntak). Bopel er ført i egen rubrikk. I rubrikken "Faddernes Navne og borgerlige Stilling" er det oppført både patronym og bopel. Skal faddernes bopel da registreres som del av navnet i tråd med overskriften, eller bør dette plasseres under Bosted? Det ser ganske inkonsekvent ut at bostedet ikke inngår i foreldrenes fulle navn, mens det inngår i faddernes navn. Jeg har som hovedregel valgt Bosted også for fadderne, men er veldig i tvil.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43398&idx_id=43398&u id=ny&idx_side=-7
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 08:11:03

InnleggSkrevet: 01 Sep 2011 11:56:31    Tittel: Re: Etternavn eller bosted? Svar med Sitat

For foreldrenes del ville jeg ha registrert fornavn og patronym (pluss bosted for de som har det) i navnefeltet, mens bosted i eget felt. Det blir iallefall kildetro registrering. Fadderne kan ikke sammenlignes siden de har alt i et samlefelt, og derfor må man egentlig bare bestemme seg for en standard å følge. Det mest "vanlige" er å skille ut bosted, slik at man får mulighet til å søke på både navn og bosted hver for seg.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 11:44:36

InnleggSkrevet: 01 Sep 2011 19:59:36    Tittel: Re: Etternavn eller bosted? Svar med Sitat

Jeg fikk det samme rådet fra Digitalarkivet, så da er vel saken klar. Wink
Og det virker jo naturlig å føre foreldre og faddere på samme måte.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet