Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 28 Sep 2011 04:00:30

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 04:04:36    Tittel: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Hei folkens.
Begge foreldrene mine er etnisk norske, trodde de iallefall Laughing
Jeg tok en Y-DNA test for å sjekke etnisiteten min på farssiden, og fikk haplogruppe J2, nesten ikke-eksisterende i Norge, mest utbredt i Israel, Libanon, Syria og Kurdistan, og Kaukasus, men finnes også i Tyrkia, Hellas, og Sør-Italia.

Noen flere her som har fått J2?
Skjønner ikke helt hvordan det er mulig, med tanke på så lav forekomst av J2 i Norge generelt, og ingen i familien som vet om noen utenlandsk slekt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Okt 2011 07:04:43

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 07:36:20    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Det er sikkert noen som kan svare bedre på dette enn meg, men jeg prøver, for å se om jeg har forstått dette rett.

Det en må tenke på er at det er bare en rett mannslinje som blir testet i Y-test. SÅ det kan være lenge siden denne linjen kom fra det området, dessuten vil avstammingen være utvannet.

Går en 15 generasjoner bak i tid (ca. år 1450) , hadde man 8192 mannlige aner, og det er altså kun en av disse som er testet. For hver generasjon bakover dobbles tallet, så det bli fort utvannet.

J2 oppsto visstnok i Messopotamia, Sørvest Asia rundt 18500 +-3500 år siden, så såvidt jeg har forstått, kan din farslinje ha kommet til Norge en eller annen gang etter det.

Så det er ikke rart at ingen i familien vet om det.

Jeg er R1a1 som oppsto i Nordvest Asia/Eurasia rundt 18500 år siden.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 12:23:34    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Takker for svar.
Stemmer, min totale genpool blir jo blandet mer og mer fra generasjon til generasjon oppover treet.
Men Y-kromosomet som testes forandres ikke så vidt jeg vet, med unntak av mutasjoner.

Jeg har også lest at J2 har opprinnelse fra midtøsten for 18,500 år siden.
Men hvis man ser på kartet over spredningen til J2, så finnes den nesten kun i midtøsten og tynne områder rundt middelhavet i store konsentrasjoner, og ebber raskt ut derfra.

I Norge f.eks er det under 1% av befolkningen som tilhører J2.
Jeg tenkte kanskje dette kunne tilsi at det var iløpet av de siste 500årene ting kan ha skjedd, i forbindelse med skipsfart og handel i Norge med Europa, og jødisk innvandring.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Mai 2011 05:39:50

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 13:17:57    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Henrik skrev:
Begge foreldrene mine er etnisk norske, trodde de iallefall Laughing

Hva du legger i begrepet etnisk er jeg usikker på, men en befolkningsgruppe består gjerne av en blanding av ulike haplogrupper, og slik har det nok vært i noen tusen år. Det at noen tilhører en, for befolkningsgruppen, sjelden y-dna haplogruppe betyr ikke at en har noen mindre grad av tilhørighet.

I dag vet vi noe om hvor i verden enkelte haplogrupper og undergrupper ka ha oppstått, men gjennom historen har mennesker av ulike grunner fulgt med eller slått seg sammen med andre grupper og forflyttet seg til andre deler av verden. Når første mann i haplogruppe J2 kom til Norge er vanskelig å si.

Du kan teste videre for å finne ut om du tilhører en undergruppe av J2, som vil gi mer informasjon om hvor farslinjen kan ha sin opprinnelse. Og du kan teste videre for å bestemme haplotypen med større nøyaktighet og finne ut mer på den måten.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 18:11:29    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Nei, var ikke tilhørig jeg la i ordet Smile
Når jeg sa "etnisitet" tenkte jeg på opphavsstedet og stedene hvor haplogruppa er utbredt.
Men jeg er jo klar over at Y-kromosomet kun er en liten del av DNA-poolen min.

Det betyr jo at en eller annen gang har en person fra midtøsten eller østlige middelhavet slått seg ned i Norge, eller i allefall hatt seg med ei norsk jente Razz
Spørsmålet er bare hvor mange hundre(eller tusen) år siden det gjelder for mitt tilfelle.

Jeg vet lite om genetikk, men jeg ville kanskje anta at siden så få i Norge har J2, så dreier det seg om et par hundre år og ikke tusner.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Mai 2011 05:39:50

InnleggSkrevet: 28 Sep 2011 19:30:48    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Henrik skrev:
Det betyr jo at en eller annen gang har en person fra midtøsten eller østlige middelhavet slått seg ned i Norge, eller i allefall hatt seg med ei norsk jente Razz

Det er én mulighet, og det kan hende at en lang anerekke av sønner har brukt noen hundre generasjoner på å komme seg fra midtøsten til Norge. Wink

Nå forteller du ikke hva slags DNA-test du har tatt, og om du har testet deg for undergrupper av J2. Det er en del av dem. Ta en liten titt på utkastet til J2 undergrupper som firmaet FTDNA bruker som skisse. Er du nysgjerrig angående denne fliken av din egen anerekke finner du sikkert et prosjekt med likegenede som kan gi deg råd om videre testing.

Hvor lenge din haplogruppe har vært i landet er ikke lett å si. Noen slekter vokser og andre tynnes ut. For å få bedre svar med hensyn til din egen farslinje må du nok trå til med god gammel slektsgranskning.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2011 12:50:39

InnleggSkrevet: 29 Sep 2011 14:38:11    Tittel: Re: Y-DNA haplogruppe J2 Svar med Sitat

Hei Henrik,

og gratulerer med artig funn! Jeg vil støtte forslaget til Håkon om å teste deg videre ned i haplotreet om du har mulighet. Med litt hell kan du ende opp med en SNP som oppsto for 2-3000 år siden i stedet for å kun kjenne til J2 som oppsto for 18500 år siden. FamilyTree DNA har også en del J2-grupper du kan sammenligne markørene dine med for å se om det er noen geografiske områder som utpeker seg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet